vrijdag 6 januari 2017

Foodz: donuts

Het nieuwe jaar is weer begonnen en in huize Decodoodle wordt dat gewoontegetrouw ingeluid met oliebollen. Voorgaande jaren hadden we die gekocht, maar eigenlijk zijn zelfgemaakte oliebollen veel lekkerder (hoewel de bakker dit jaar ook echt lekkere had). Vooral als ze nog warm zijn.

Nadeel van oliebollen bakken is dat je het vet alleen nog maar voor zoetige deegwaren kunt gebruiken. Tenzij je het lekker vind om frietjes met oliebollensmaak te eten. Dus bedacht ik me dat ik dat vet maar eens goed moest gebruiken. En bijvoorbeeld nog eens een poging moest wagen om zelf donuts te bakken.

Ik deed jaren geleden al eens een poging, maar toen was het niet helemaal goed gegaan. Dus: nieuwe poging. Ik gebruikt dit recept, ja gewoon van de Appie. Je maakt eerst een gistdeeg, laat dat even rijzen en rolt het deeg dan uit, waarna je er donuts uitsteekt. Nadat je dit nog eens laat rijzen gaan de donuts het vet in.






De donuts lukten beter als ze wat dikker waren. Dat wil zeggen, dan kregen ze wat meer een donut vorm. De donuts waren ook lekkerder als ze niet al te bruin gebakken werden, dus wat lichter dan een oliebol. Maar, ze moeten natuurlijk wel gaar zijn. :)
Suiker bleek ook niet aan de donuts plakken. Of ze nu net uit het vet in de suiker gegooid werden of pas later. Dus strooiden we er gewoon poedersuiker overheen.

Zo slecht, maar zo lekker.



Door alle meel die ik nog over de rauwe donuts had gestrooid voor het rijzen is het frituurvet nu wel echt melig. Ze lagen op een siliconenmatje en als ik ze van boven had ingesmeerd met wat olie was ook de doek er niet tegenaan gaan plakken. Ik ben nog in dubio of die churros nog gebakken gaan worden, of dat het nu mooi geweest is.

De volgende keer maak ik ze ook met chocolade en glazuur. Maar dat is dus iets voor januari 2018.






Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen