dinsdag 10 maart 2015

Verroa

Je hoort het overal op het nieuws, in de social media, het gaat slecht met de bijen. Ik heb het al gehad over een aantal oorzaken: niet genoeg voedsel en niet genoeg huisvesting (vooral voor de wilde bijen). Voor de honingbijen is een belangrijke oorzaak de vergrote aanwezigheid van de verroa-mijt.

De verroa is een mijt, een spin-achtige dus. Zij leven in een bijenkolonie. Ze zuigen zich vast op een volwassen-bij, pop of larve, waar ze zich voedden met de lichaamssappen van de bij. Op zich is dit vergelijkbaar met een vlo, irritant maar op zich niet zo erg. Maar, de verroa's tasten wel het immuunsysteem van de bijen aan. En ze kunnen, net als vlooien veel ziektes en virussen overbrengen die wel weer heel erg vervelend zijn voor bijen.


Eén van de meest tot de verbeelding sprekende ziektes die de verroa's kunnen overbrengen is het Deformed Wing Virus, een RNA-virus dat vernoemd is naar één van de gevolgen, namelijk het slecht ontwikkelen van de vleugels van de bij. Het virus veroorzaakt ook vervormingen van de poten, antennes en borststuk, een verkleuring en verlamming aan de poten. 



Tijdens mijn (biologisch-dynamische) imkercursus was het eerste wat ik leerde, dat ik het bijenvolk als één organisme moet zien. Een volk dat wilt gaan zwermen, is eigenlijk bezig met reproductie, niet van individuele bijen, maar van een heel bijenvolk. De bijen werken hard, dat doen zij niet voor zichzelf, dat doen zij voor het behoud van hun volk. Een bij die steekt gaat dood, steken is dus een daad van zelf-opoffering. Een bij die ziek is, verlaat het volk. Zij kan niks voor het volk betekenen en zou alleen maar kostbare honing verbruiken. En daar zit hem het wrange, een heel volk dat zich niet goed voelt, kan dus ook helemaal leeg vliegen. Dit wordt Colony Collapse Disorder genoemd. Het ene moment zijn je bijen er nog, het andere moment is je kast leeg. 



Helaas is mij dat aan het begin van de winter ook gebeurd. Toen de eerste mooie dagen er waren stond ik te popelen om te zien hoe mijn bijen er aan toe waren. Toen ik eenmaal kon gaan kijken waren beide kasten verdacht stil. Gelukkig bleken in één kastje nog bijen aanwezig te zijn. Het andere was helemaal verlaten. In de kast zelf nog kilo's vol honing, soms nog broedcellen. Allemaal beschimmeld. Alles kon ik weggooien. Helaas,,,

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen