woensdag 10 september 2014

Show 'n Tell: all the pretty things

Ik had het al een paar keer gedaan, verven met plantaardig materiaal, maar echt goed deed ik dat nooit. Eén van mijn teamleden had met plantaardige materialen prachtige wolletjes geverfd, en aangezien zij ook in Nederland woont, kon ik mooi van haar afkijken (niet alle planten van Amerikaanse websites zijn zo goed hier in Nederland te krijgen). :) Bovendien wist ik dat ik met karmozijnbes ook kon verven, en die staat toevallig hier voor de deur en was nu wel rijp om gelukt te worden.
I had already dyed a few times with plants, but I didn't really do it right. One of my team members showed her yarn dyed with plants, which was beautiful. And since she lives in the Netherlands aswell, I could 'cheat' and look what she'd done (not all plants I read about on American websites are as freely accessible over here). :)  Plus, I knew I would be able to dye with pokeberries, which we have right here, in our street, and it was ready to be picked.  

Ik probeerde eerst met een bijtsmiddel te werken van getrokken rabarberbladeren, want dat zou ook werken, maar ik vond de resultaten maar matig. Dus uiteindelijk bij de Tuinen een deo-stick gevonden die gemaakt was van Aluin. Een andere soort aluin is beter, maar hier kon ik even mee vooruit, vooral omdat al mijn wolletjes al in getrokken verfbaden lagen te weken. Ik denk dat de aluin de kleuren meer kleurrijker maken dan de rabarber deed.
First I tried using rhubarb leaves as a mordant, which should work as well. But my results were only so, so. So I went to the store and bought a deo-stick made from alum. Not the right kind, apparently, but good enough. I think the alum makes the colors more colorful and rich than the rhubarb leaves do. 

Ik gebruikte de rauwe wol die ik een tijdje geleden had gekocht en pakte telkens plukjes van 25 gram om te verven. Ik zocht nog wat op internet naar geschikte planten om mee te verven. Ik fietste een klein rondje, langs de tuin, stiekem wat vlierbessen en karmozijnbes uit het plantsoen en verder gewoon uit mijn keukenkastjes.
I used the raw fleece I bought a while ago, and took bits of 25 grams to dye. I searched the internet for other suitable plants to dye with. I cycled around, to my garden, stealing some elderberries and the pokeberries from the park and I took some stuff from my kitchen. 

Het resultaat:
The result:


Van links naar recht en van boven naar onder:
Uienschillen, heermoes, karmozijnbes en karmozijnbes in koper, zuring (de laatste twee niet zo heel mooi).
Vlierbes in aluin en vlierbes in rabarber, 2x bramen (geen verschil), kaneel en chioggia bieten (de laatste niet zo mooi, volgende keer maar gewone rode bieten gebruiken).
From left to right, top to bottom:Onion skin, horsetail, pokeberries (2x), rumex
Bottom row: Elderberries, blueberries (2x), cinnamon, beets (chioggia beets, apparently very low in color, I think the grey is mostly dirt).

Vooral de ui en de vlierbes geven prachtige volle kleuren. Ik kijk uit naar volgend jaar voor een tweede experiment.
Especially the onion and elderberries give beautiful colors. I am looking forward to next year for a second experiment. 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen