woensdag 6 augustus 2014

Show 'n Tell: Tour the fleece, Spring Fling

Juli is de tijd van sportieve mannen met gigantische kuiten in korte, strakke broekjes. De Tour de France dus. Op Ravelry is er een eigen versie van de Tour, de Tour de Fleece. Ook trappen, maar dan op een spinnewiel. De uitdaging is heel simpel; elke dag dat de mannen trappen op hun fiets, trap jij op je wieltje (hoewel een dropspindle ook mag). Voor één wolletje hield ik dat voor. Elke dag een stukje. Soms een klein stukje, soms een wat groter stukje. 

Ik gebruikte wol die ik gekregen had, merino, in zakjes van 50 gram van één kleur. Omdat ik een Nerd Wars challenge had die ging over tijd en ik ook aan seizoenen mocht linken besloot ik een lentig wolletje te maken. 

Op dag 14 zijn allebei de klossen vol. 

Nog een reden om deze kleurencombinatie te kiezen was de blog van Meilindis waarbij zij via een swap een groen en een paars spinwolletje had gemixt. Het resultaat was een overwegend groen draadje. Kleurenleer dus. Dat intrigeerde mij. Ik ben gek op kleur en een echte kleurenneuroot. Ik wilde dus graag iets met groen en iets paarsigs (dus dus roze werd). Eén van de redenen waarom ik het ongetwijnde resultaat laat zien. Want inderdaad, getwijnd is het draadje overwegend groen. Ook door de combinatie van geel met blauw denk ik. Gelukkig maar, want zo is het een echt fris, lentig draadje geworden.


Ik vond het nog best moeilijk spinnen. Ik wilde weer eens een wat dikker draadje maken. Als je heel dun spint heb je een absolute ondergrens, want anders breekt je draad. Maar als je wat dikke wilt is niet alleen de bovengrens flexibel, maar ook de ondergrens. Niet zo mooi en even gesponnen als de laatste paar wolletjes dus. Bovendien weer merino met van die hele lange lokken. Dat is een stuk moeilijker en intenser spinnen. Maar ook leuker, want je moet er echt je hoofd bij houden. 


200 gram
205 meter
100% merino
worsted weight







Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen