woensdag 23 juli 2014

Show 'n Tell: Hooptiedoop

In april vierde ik samen met Lief, op zijn verjaardag ook mijn verjaardag. Met zijn familie althans. Op mijn verjaardag zijn we samen jarig bij mijn familie. En als je jarig bent krijg je ook cadeautjes. Leuke cadeautjes. Van mijn schoonzusje + man kreeg ik een set handkaarders, waarmee je dus een schapenvacht kunt bewerken om daarna te spinnen. Niet lang erna kocht ik dus een schapenvacht, waste die, plukte die zodat alle strootjes en takjes eruit vielen, kaarde die en uiteindelijk kon ik daarvan spinnen. Nou ja, de eerste 50 gram dan, de rest ligt nog te wachten.


Het bewerken dan de ruwe wol vond ik erg leuk om te doen. Zowel ik als het huis roken helemaal naar schaap. Overal lagen plukken wol te drogen, de beestjes vonden het erg interessant. Het plukken erna kostte wel meer tijd van verwacht. En het kaarden is nog een beetje wennen, maar het gaat steeds beter. Dat je er daarna je eigen draadje van kunt spinnen is natuurlijk helemaal cool.


Ik had gekozen voor de wol van een Schropshire en haalde de die bij de kinderboerderij, waarvan de beheerder ook natuurlijk begrazen Maastricht heeft (en dus heel veel schapen). Op zich een heel mooi wit schaap, maar af en toe wat bruin erdoor, wat best een mooi draadje oplevert. Redelijk kleine haartjes volgens mij, dus goed opletten tijdens het spinnen, wat het weer leuk maakte, en waardoor het toch wat makkelijker was om een mooi, egaal draadje te krijgen. Het prikt wel, dus wat het gaat worden weet ik nog niet. En erg is nog genoeg wol over om nog meer van dit moois te maken. 



50 gram
86 meter
fingering weight, 14 wpi


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen