dinsdag 1 juli 2014

Over de bloemetje en de bijtjes IV

Wat hebben we een rare juni gehad. Voor mijn gevoel is de maand voorbij gevlogen. En hoewel het heel veel heel warm is geweest, heeft het uiteindelijk toch ook nog heel veel geregend. Tuin en bijen zijn er een beetje bij ingeschoten (net zoals het bloggen), maar ik heb toch nog wat leuke kiekjes kunnen maken. Even geen verhaaltje vandaag. Volgende keer weer.

Deze distel staat langs het gemeenschappelijke grindpad op de tuinvereniging. Toen ik er langs liep om water te halen
zag ik een prachtig bijtje. Toen ik later terug kwam met mijn camera vloog ze net weg toen ik scherp wilde stellen. Ik ben
een tijd gebleven in de hoop dat ze snel weer terug zou komen, maar dat was niet zo. Wel kwam dit bijtje nog op de
bloem zitten. Het is maar een ienimini en ook van deze weet ik (nog) niet wat voor een soort het is smaragdgroefbijtje, en ze is prachtig. Overigens is er op dit moment in België een beweging gaande om een oude wet te veranderen waarin staat dat men verplicht is om akkerdistels te bestrijden, terwijl deze al lang geen kwaad meer kunnen en bovendien zo'n goede
voedselbron vormen voor bijen en andere nectarlievende insecten. 

Nog maar een keer de Malvia, omdat dit bijtje zo prachtig onder het stuifmeel zit. 

Dit tweekleurig zandbijtje trof ik aan in mijn tomatenkasje, waar ze de uitgang niet meer kon vinden. Ik heb haar in mijn handen kunnen vangen toen ze na een verwoede opvlieg poging zichzelf weer een stukje naar beneden liet vallen.
Eenmaal buiten bleef ze op mijn hand zitten. Ik heb van de gelegenheid gebruik gemaakt om een paar foto's te maken.

Toen begon ik me af te vragen wat ik met madam moest, natuurlijk vind ik bijen knuffelen erg leuk, maar ik begon me
wat zorgen te maken. Uiteindelijk besloot ik haar op een goudsbloem te zetten, waar ze meteen gulzig nectar begon
te drinken. Ik denk dat de arme drommel al een poosje in het kasje vast zat. 

Okee, dit is niet de beste foto op mijn blog, maar ik moest toch even laten zien dat ik die dag erg geliefd
was en niet één, maar twee vriendinnetjes vriendjes heb gemaakt. Ik stond de aalbessen te plukken toen ik ernaast, in de braam, een lieflijk gezoem hoorde. Ik pakte mijn fototoestel en ging op de uitkijk staan. Toen vloog deze dame om me heen om uiteindelijk op mijn broek te landen. Dit is de enige foto die ik kon maken, voor ze  hij verder vloog en op mijn
bil ging zitten. Uiteindelijk ging ze hij er maar vandoor. Het blijkt hier om een mannetje grote bladsnijder te gaan.
Overigens is het nog steeds een drukte van jewelste bij de braam. Dat worden weer bramen bij de kilo :)

Dit is denk ik wel de meest bekende bijenplant: de lavendel. En zoals je ziet zijn bijen niet de enige die ze lekker
vinden. Er zaten ook flink wat vlinders op. Vlinders zien het beste paarse bloemen, daarna de rode en als het niet
anders kan lusten ze ook wel gele. Mocht je dus (ook) graag vlinders in de tuin willen dan zul je daar rekening mee
moeten houden.
Overigens heb ik het idee dat lavendel vooral honingbijen en hommels aan trekt en in veel mindere mate de
solitaire bijen. 

De naam van deze plant weet ik eigenlijk niet zeker. Ik dacht altijd dat het Hyssop was, maar begin nu toch te twijfelen. Dit specifieke plantje op de foto is van een mede tuinder, maar ik kreeg er vorig jaar ook een van de buren en heb
er nu dus ook een van in mijn tuin staan. Erg goede bijenplant die zichzelf uitzaait. 

Een steenhommel op wit askruid, wederom bij een mede tuinder in de tuin. 

Dit maskerbijtje (dezelfde als op de bovenste foto) kwam ik tegen op mijn doorgeschoten pastinaak.
Ik had de pastinaak vorig jaar gezaaid, maar pas erg laat. In de winter is die klein gebleven, waardoor
ik hem maar heb laten zitten, misschien zou die nog groeien. En dat deed hij, ook van boven. Plots stonden
er opeens grote schermen bloemen te bloemen. Ach ja, dat laat ik dan lekker bloeien. Wie weet lust een bijtje
dat nog. Nu zag ik er voornamelijk veel vliegen op, maar deze week toch opeens dit kleine schatje. Ik geloof
dat ze er ook echt van heeft gegeten, maar het was een regenachtige dag, dus wellicht was het wel een
noodlanding. 

Na nadere informatie gaat het hier niet om een bij, maar om een grote knoopwesp, die zich niet voed met
nectar, maar met snuitkevers. Geschoten pastinaken zijn dus niet interessant voor bijen. Maar de zaadjes
ga ik toch eens proberen of die willen.

Deze sierheesters (Spirea) staan in onze straat volop in het plantsoen. Het is een van de weinige planten die de gemeente
heeft neergezet die ik ook echt mooi vind, als ze bloeien dan. Vorig jaar viel me al op dat die dan vol zit met hommels
en (honing)bijen. Nu bloeit ze weer, en lang ook, dus een prima plant. 


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen