dinsdag 13 mei 2014

Blauwe zandbij

Vorige week was ik erg blij.

Toen ik op de tuin was ontdekte ik op mijn bloemenmengsel een bijzonder beestje. Vrij donker, met lange, donkere vleugels. Ik probeerde er foto's van de maken. Gelukkig kwam ze nog eens terug, ditmaal op mijn doorgeschoten kolen. Thuis kwam ik er achter dat er daarvan tenminste één erg goed gelukt was.



Ik wilde wel graag weten wat het voor een beestje was. Ik vermoedde een bij, maar met toch een beetje een wespig-uiterlijk, hoewel wespen eigenlijk geen stuifmeel en/of nectar verzamelen en dus niet op bloemen zitten. 



Ik postte de vraag op de solitaire bijen groep op Facebook. En ik kreeg drie reacties, met alle drie een ander vermoeden. Ik Googelde alle drie de bijtjes en kwam er toen, aan de hand van foto's achter dat het de laatste moest zijn, een blauwe zandbij, een zeer zeldzaam bijtje. Ik stuiterde dus enkele dagen van blijdschap. Zo fijn dat ik zo'n bijzonder beestje gezien mag hebben. En zo fijn dat zij mijn tuintje zo fijn vond om te gaan eten. Inmiddels weet ik dat zij graag op kruisbloemigen vliegt, kolen dus. En dat onderstreept alleen maar des te meer hoe belangrijk het is dat we niet zo heel netjes zijn, maar af en toe ook de plantjes in de (moes)tuin de gelegenheid geven om in bloei te komen en de volledige cyclus van hun bestaan kunnen volbrengen.  

Van wikipedia:



De blauwe zandbij (Andrena agilissima) is een bij uit het geslacht van de zandbijen (Andrena).
De blauwe zandbij wordt 13 tot 15 millimeter lang. De bij is opvallend blauwzwart met witte plukjes haren. De soort vliegt in mei en juni, met de piek begin juni. Als voedsel worden kruisbloemigen gebruikt. De wijfjes leven in kleine groepjes samen in een nest, met aparte broedkamers. De nesten worden in vrij harde ondergrond gemaakt in steile wanden.
De blauwe zandbij komt voor in Zuid- en Centraal-Europa, Noord-Afrika en het Nabije Oosten. In Nederland is hij zeer zeldzaam en alleen bekend uit Zuid-Limburg. Hij staat als Gevoelig op de Nederlandse Rode Lijst.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen