dinsdag 1 april 2014

Over de bloemetjes en de bijtjes I

Zoals jullie wel weten heb ik een grote liefde voor bijen. En zoals jullie vast ook weten, gaat het niet zo goed met deze lieve zoemerds. Er zijn een aantal redenen aan te wijzen waarom de sterfte onder bijen zo enorm groot is. Eén van deze oorzaken is dat bijen te weinig te eten hebben. Door grote akkers vol met beplanting die vaak geen geschikte bloemen bevatten, ontstaan voor bijen grote 'groene woestijnen'. Een veld zal door een bij opzoek naar bloemen niet overgestoken worden, ook al zal aan de andere kant van het veld wel voedsel te vinden zijn. Steden zijn op dit moment de beste plekken waar bijen voedsel kunnen vinden. In tuintjes van mensen, die daar voor de sier wel bloemen hebben staan.
Toen ik vorig jaar de lezing over solitaire bijen had van Cor Evers was de grootste vraag van de aanwezige mensen: welke planten moeten we nu in onze tuin zetten? Cor had daar geen eenduidig antwoord op. Dat is ook niet zo heel raar. Bijen vinden heel erg veel bloemen lekker. En daarnaast: de ene bij is de andere niet. Zo zijn er bijensoorten die alleen bloemen van Alium, met andere woorden (sier)uien eten.

Goudsbloem die nu al in bloei staat door de zachte winter en het vroege
voorjaar. 


Maar ja, zo'n twijfelend antwoord is eigenlijk geen antwoord. Welke planten moeten we dus gaan zetten? Een paar tips:
1. Als je bij een plantenkwekerij bent, of in een tuincentrum, ga dan op een zonnige dag en kijk bij de planten buiten. Meestal zie je dan vanzelf plantjes waar bijen op vliegen. Kom een aantal keer per jaar terug, om een goede dekking te krijgen van bloesem door het hele jaar heen (neem desnoods maar weinig geld mee, of iemand die je enthousiasme kan temperen). Er zijn ook kwekerijen die bij de planten aangeven of het een bijenplant (of misschien wel een vlinderplant) is, zoals bijvoorbeeld mijn favoriete kwekerij Bastin.

Een mij nog steeds onbekende bloem uit een bijen zaadmengsel.
Wie het weet, mag het zeggen. ;)


2. Op internet zijn verschillende lijstjes te vinden, zoals deze. Ook Imkerpedia heeft een mooi en uitgebreid overzicht inclusief nectar- en stuifmeelwaarde, maar deze is alleen gefocust op honingbijen.


Mosterdbloemen uit een bijen zaadmengsel. 


3. Verschillende tuincentra en zaadhandels hebben speciale bijen- of insecten- zaadmixen. Het gaat dan vaak om éénjarigen maar veel van deze bloemen zaaien zich vanzelf uit als je ze lang genoeg de tijd geeft en laat staan. De Imkershop heeft bijvoorbeeld een leuk Tübinger mengsel dat bestaat uit zaden van de Bernagie, Boekweit, Dille, Goudsbloem, Kaasjeskruid, Klaproos, Korenbloem, Koriander, Mosterd en Phacelia. Deze zadenmengsels zijn ook erg leuk om te 'wild zaaien' in je omgeving.

Mahonie planten in het plantsoen bij ons voor. Ik vind het lelijke dingen,
maar als ze in bloei staan geuren ze naar honing en zitten ze vol met bijen
en hommels. 

4. Ga vooral voor variatie. Alle soorten bijen hebben het meeste aan variatie in stuifmeel en nectar en spreiding van bloei.

Nog een keer de Mahonie, nu met een hommel. 


5. Laat onkruiden staan. Er zijn een aantal onkruiden waarvan de bloemen door bijen worden bezocht. Zoals paardenbloemen en (witte)klaver. Staan ze niet in de weg, laat ze dan lekker staan.

Phacelia, wordt vaak gebruikt als groenbemester maar zit ook in veel
bijen zadenmixen. Dit is een foto van vorig jaar. In oktober zaaide
ik een stukje van mijn tuin in als groenbemester en ze begint nu met
bloeien. Ik hoop dat ik ze kan laten staan tot mei en ze dan zijn uitgebloeid.
Ze zaait zichzelf erg makkelijk uit, dus altijd pret. :)

6. Kijk goed om je heen als je buiten bent. In je eigen tuin, in de voortuin van je buren, in bomen of struiken in het gemeente-plantsoen, op bloemetjes in het gras of in de berm. Houdt je ogen én oren goed open en zie zelf welke planten goed bezocht worden. Weet je niet om welke plant het gaat, neem dan een foto zodat je het anderen kunt vragen of op internet kunt zoeken.
Dit laatste doe ik met jullie samen. :) Want ik ben natuurlijk niet alleen gek op bijen, maar ook op foto's maken. In deze post staan al een aantal foto's die ik in de afgelopen maand heb gemaakt. Ik hoop dit deze lente en zomer vol te kunnen houden en met jullie te kunnen delen.


Van het weekend wandelde ik met Lief en Babel van de tuin naar huis.
We namen een kleine omweg en kwamen midden in Daalhof een straat
met een aantal prachtige, roze bloeiende bomen tegen. Op de straat een
tapijt van roze bloemblaadjes. Ik bleef staan om te luisteren. Eén en
al gezoem. En inderdaad, tientallen, zo niet honderden bijen en hommels.


Ik ken deze boom niet, maar na wat gegoogle denk ik dat het gaat om een
sierpruim. Nogmaals: wie het weet mag het zeggen. 


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen