zondag 13 april 2014

Appeltaart no. 6

Lief was gisteren jarig. En bij een verjaardag hoort taart. En taart is dit jaar automatisch appeltaart. Nu had ik erg zin in appelkruimelvlaai. Dus maakte ik die. :)

De vlaai is eigenlijk een allegaartje van basis recepten en een eigen ingeving.
De bodem is natuurlijk de traditionele vlaaienbodem van gistdeeg. Het recept staat op wikipedia en dat gebruikte ik al eerder en is erg lekker. Ik improviseerde met de appeltjes. En het kruimeldeeg is ook een vrij basis deeg.



Men neme 15 gram gist en lost dat op in 1 a 1,5 dl melk, samen met 2 el suiker. Dat even laten staan tot het gist goed is geactiveerd en belletjes maakt. Dan 250 gram patentbloem in een kom doen, gistmengsel en 20 gram boter erbij en goed kneden tot een soepel deeg.
Het deeg mag 1 uur rusten onder een vochtige doek.

Dan, als het deeg bezig is met rijzen, 8 appels schillen, klokhuis eruit en in stukjes. Overgieten met het sap van een halve citroen en 2 eetlepels suiker erover strooien. Lekker nog even laten staan.

Kruimeldeeg maken van 100 gram bloem, 100 gram harde boter en 100 gram suiker. De boter met twee messen in kleine stukjes snijden en dan met je vingers het deeg nog wat verder kruimelen.

Daarna het deeg weer goed doorkneden en uitrollen. Een goed deeg hoeft in principe geen bebloemd oppervlakte meer te hebben om op uit te rollen. De deeglap in de vorm leggen en wat gaatjes in prikken met een vork. Wat paneermeel op de bodem strooien. Dan appeltjes erop, met wat van het vocht (ik heb alles gedaan maar dat was wel even spannend of de taart daar niet te vochtig van zou worden - werd het niet). En vervolgens de kruimels erop. 25 minuten bakken op 230 graden.


Ik vond de taart goed gelukt. Lief vond hem een tikkeltje te zuur. Dus, probeer vooral uit met de hoeveelheid citroensap en de hoeveelheid suiker die je erbij doet. Smaken verschillen nu eenmaal. 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen