zaterdag 29 maart 2014

Appeltaart No. 5


Deze foto, genomen op 3 maart 1929, is van de familie van mijn opa. Hij is het kleine jongetje, tussen zijn ouders in. Naast zijn vader, zijn half-broer Jaap. Overduidelijk was het die maart een stuk kouder dan het nu is. In dikke winterjassen op het ijs bij de Lek.



Wat heeft deze foto nou te maken met mijn vijfde appeltaart? Een paar jaar geleden kreeg ik voor Sinterklaas een prachtig kookboek. Het Nieuwe Kookboek van A. Koopmans-Gorter en G.A.M. De Boer- De Jonge. Hét kookboek van de moeder van mijn opa, zij kreeg het van zijn vader in 1925. Het kookboek is heerlijk ouderwets. Van de recepten zelf, tot de gebruikte taal. Van de ingrediënten tot de (lange)kooktijden. Een heerlijk boek om af en toe eens door te bladeren. En zo heel af en toe eens iets uit te maken.


Vorige week startte ik met een lactose-eliminatiedieet. Dat is best onhandig als je een appeltaart wilt maken met room of iets dergelijks. Ik besloot dus weer eens een 'gewone' appeltaart te maken. Met plantaardige margarine. Ik geloof niet dat ze dát al kenden in 1925, maar het leek me leuk om dit recept weer eens te volgen. Ik geloof trouwens ook dat de appels in 1925 een stuk kleiner waren, want 14 appels passen niet allemaal in mijn springvorm. En ik heb er gemakshalve gewoon rauwe stukjes appel in gedaan.



Het resultaat mag er wezen. Een lekkere taart, niet te zoet maar juist fris door de weinige suiker door de appeltjes, die nog steeds vers en knapperig zijn. Hmmm.


En uhm... die appeltaart is al weer bijna op..






Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen