woensdag 26 februari 2014

Show 'n Tell: Grár

Hij ligt hier al een tijdje af te wezen, maar ik vergat telkens de maten te nemen: de looplengte uitrekenen, het gewicht en de WPI (wraps per inch).
Toen ik net mn spinnewiel had ging ik natuurlijk opzoek naar winkels waar ze lontwol verkopen. (Voor de leken: een geschoren vacht moet nog gewassen en gekaard/gekamd worden voordat je ermee kan spinnen. Lontwol is wol waarbij dit al voor je is gedaan). Ik kwam uiteindelijk uit bij de website Klei en draad waar de verschillende mooie, naturel lonten verkopen. Dat leek me ideaal om mee te oefenen en proberen, omdat je eigenlijk dus van verschillende schapen je wol koopt. Ik zocht me zeven vachtjes uit. Dit was de eerste waarmee ik heb gesponnen: Ijslands schaap. De lont was echt prachtig, een gemêleerd grijs, heel erg licht en zacht met af en toe een haartje zwart ertussen. Nu het draadje af is valt dat een beetje weg, maar ik vind nog steeds de kleur zo naturel erg mooi.
This yarn has been lying here, finished and all, for some time. But I forgot to take it's measurements, like the yardage, it's weight an the WPI (wraps per inch).
When I first got my spinning wheel I went looking for some shops that sell wool rovings. I found the Dutch shop Klein en draad, where you can buy beautiful, natural wool. Basically you just pick the kind of sheep you want. I bought seven of these lovely rovings. This one is the first spun: Icelandic sheep. The roving was beautiful, a mixed grey, very light and soft with sometimes a hair of black. Now that the yarn is finished, the depth of the color is almost gone, but I still love this color as it is. 




En nog een eerste: de Navajo ply. Dit is een manier om een drie-draads twijn te maken. En het makkelijke eraan is dat je naar één draad tegelijkertijd gebruikt. Eigenlijk maak je een grote lus en laat zo de drie draden met elkaar samen draaien. Een klein nadeel van zo'n twijn met drie daden is natuurlijk dat je nog iets meer de verschillende diktes van je gesponnen draadje ziet. Maar ik ben zeker niet ontevreden over het resultaat. En inmiddels weet ik ook al wat ik ervan wil maken.
Another first; the Navajo ply. This is a way to make a three-ply. And the nice thing about it, is that you use only one thread. Basically you just make a giant loop and let the three threads of this loop ply around eachother. A little disadvantage is that such a ply with three threads is that you can spot a little better the uneven thicknesses of the yarn. But I am actually rather satisfied with the end result. And I even know what I'll be making with this. 



100 gram
ca. 88 meter.
11 WPI.



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen