dinsdag 7 januari 2014

Tuin update: iets nieuws

Het was alweer een poosje geleden dat ik op de tuin was geweest. En die keren  dat ik er was heb ik helaas weinig kunnen doen. Echt winterklaar was mijn tuin dus niet, toen het winter had moeten worden. Maar ik heb wel een stuk kunnen doen, wat ik graag had willen doen.
Op internet kwam ik een methode tegen die ik graag eens wilde proberen: de grond afdekken met onbedrukt karton en hierop mest, tuinafval en/of compost. Nu had ik sowieso niet genoeg afval of compost om de hele tuin mee te bedekken. Dus hoe ik dat dan eventueel volgend jaar zou doen is me een klein raadsel. Maar we zullen zien.

Bodembedekking...

Op de overige stukken van de tuin groeit nu vooral gras, wat een beetje vervelend is, want dat krijg ik er altijd moeilijk en vervelend uit, omdat er zoveel grond tussen de wortels blijft zitten. Maar goed, daar deal ik wel mee als de lente straks weer aanbreekt.


En er groeit zeker ook nog wel wat op de tuin. Zeker nu de winter maar niet inzet, heeft maar weinig nog last van kou, misschien alleen wat last weinig licht en veel regenval.

De echte wintergroenten, een (te laat geoogste) bloemkool, boerenkool
en spruitjes. 
De planning voor volgend jaar heb ik inmiddels weggegooid. Ik ga het anders doen. Helemaal anders. Geen teeltwisseling meer, maar permacultuur. Het principe waarbij wordt uitgegaan bij permacultuur is zoveel mogelijk doen wat de natuur ook doet. En dat is natuurlijk: alles zoveel mogelijk door elkaar. En, ook belangrijk, een goede laag compost en mulch op de grond. Het zal voor allebei de punten een hele ontdekkingstocht worden, maar ik kijk ernaar uit.

De laatste wortelen, die zijn er nu wel allemaal uit gehaald.

Het idee bij teeltwisseling is om ziekten en plagen tegen te gaan, door elke keer op een andere plek je groenten neer te zetten. Het idee bij permacultuur is dat ziekten en plagen worden afgeleid door de variëteit op één plek. Mocht er toch een ziekte of een plaag uitbreken, beperkt zich dit meestal maar tot een paar planten, omdat deze begrenst worden door anderen. De rest van die plantensoort heb je op een heel andere plek staan, onaagetast. In moestuinen wordt dit wel een beetje gebruikt, door bijvoorbeeld wortelen naar uien te zetten, omdat wortelvliegen uienvliegen verjagen (en/of andersom).

Een raadsel. Omdat het
op de plek staat waar
vorig jaar knoflook
stond, denk ik;
knolflook
 Anderzijds wordt wisselteelt gedaan om de voedingsstoffen in de bodem te variëren. De ene plant vraagt veel van het ene, de andere plant juist van het andere. Permacultuur gaat er vanuit dat ditzelfde wordt bewerkstelligd als deze planten naast elkaar staan. En bovendien dat sommige planten elkaar goed doen, omdat planten zelf ook stoffen afscheiden in de grond, waar andere planten dus weer voordeel aan kunnen hebben. Welke planten je dus naast elkaar moet zetten wordt nog uitzoeken en ervaren. Ik heb wel een lijst gevonden, welke ik als leidraad zal gebruiken. Maar kennelijk is het ook nog van de grondsoort afhankelijk. We zullen zien.

De phacelia. Ik verwacht half en half dat ze binnenkort
zullen gaan bloeien...
Plannen welke planten ik allemaal wil gaan zetten heb ik natuurlijk wel. Zaadjes worden deze week nog besteld. Nieuwe soorten, nieuwe planten, nieuwe kleuren, nieuwe rassen. Ik heb er alweer zin in. Alleen... heb ik het idee dat die winter die we nog steeds niet hebben gehad, gewoon een paar maandjes opschuift. Wie gaat er mee sneeuwballen gooien in april?

Een plant uit een bijenmix, nog steeds in bloei. Helaas
zijn er geen bijen in de buurt die hier nog van gebruik
van zouden kunnen maken. 

Een heel pad vol met paddenstoelen. Gezellig, maar...
wel een beetje heel erg herfstig. 


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen