donderdag 16 januari 2014

Show 'n Tell; Spinnen!

Vorige week trok ik Lief mee de 2e hands winkel in. Wij reden er toch langs. En ik was er al eens eerder geweest waarbij ik me kostelijk had vermaakt met allerlei rare, ouderwetse, uitgeleefde maar soms toch ook wel mooie en bijzondere spullen. Dingen die ooit van mensen waren geweest. Die waren aangeschaft, met een reden. Iemand was er blij mee geweest. Iemand had het gebruikt. Iemand had er plezier van gehad. Het heeft iets triest, zo'n winkel. Het is alsof je de verhalen die bij die spullen horen kunt aanraken, kunt proeven, kunt horen.
Last week I dragged Lief with me in a second hand store. We drove past it. And I have been to that store once before, an amusing experience because of all the odd, old, heavily used, but sometimes also beautiful and special things. Stuff that once belonged to people. Things that were bought, with a reason. Someone had been happy to get it. Someone had used it. Someone had fun from it. It has something rather sad, such a store. It's like you can touch the stories that belong to these things. 



Ik had de hele winkel al gehad. Lief was uiteindelijk maar in één van de stoelen gaan zitten die te koop stonden. Maar er was niks wat me echt trok, afgezien van een hele eethoek, jaren  '50 denk ik. Maar wat moeten we daar mee? Dat hebben we al (alleen niet jaren '50). Tot ik zag waar Lief naast zat: een oude trapnaaimachine. En ik werd nog meer excited toen ik zag wat er achter stond: een spinnewiel. Drie zelfs, twee van die hele oude, ouderwetse, die niet eens compleet waren. Maar die ene, die zag er mooi ui. En compleet. En toen we probeerden te trappen begon alles netjes en soepel te bewegen. Maar of die ook echt netjes, compleet en heel was? Geen idee, zoveel verstand heb ik nu ook weer niet van spinnewielen.
Toch kon ik het niet laten staan. Iets in me, zei dat ik dit moest kopen, of er anders heel erg veel spijt van zou krijgen. En dus werd de Pin-pas maar weer eens getrokken en ging het spinnewiel mee naar huis.
I searched through the whole store. Lief settled himself down in one of the chairs that were for sale. There was nothing that really caught my eye, apart from a dining table with chairs, I think '50s. But what would we do with that? We already have a dining table, plus chairs (only not from the '50s). Until I saw what Lief was sitting next to. An old sewing machine. And then I suddenly saw what was behind that: a spinning wheel. Actually, there were three, two very old ones, incomplete, dirty and broken. But the other one was more modern and looked complete and whole. Though, I do not know much about spinning wheels, so maybe it was not exactly complete. Yet, the wheel kept pulling my attention. I just had to buy it. As so I did. 



Gelukkig zitten op Ravelry ook veel spinners. En gelukkig bestaat er YouTube. Inmiddels ben ik er grofweg achter hoe je moet spinnen. En dat mijn spinnewiel compleet is. Ik vermoed, na wat gegoogle, dat mijn spinnewiel een Bea Classic is, geproduceerd in de jaren '70, maar ik weet het niet zeker. Ik heb inmiddels zelfs al mijn eerste draadje gesponnen met een merino lont die ik bij de Pipoos vond. Inmiddels ben ik er ook achter dat dat misschien niet de beste optie was om mee te beginnen. Maar toch ben ik er (inmiddels) achter dat ik spinnen, ook met moeilijke merino, heel erg leuk vind. En dat ik het resultaat prachtig vind, zelfs als het hobbels en bobbels heeft en zelfs als het gaat van heel dun naar heel dik.
Luckily, Ravelry has many spinners. And luckily there is YouTube. I already found out how to spin, theoretically. And I found out my spinning wheel is complete. I suspect it is a Bea Classic, from the '70s, but I am not completely sure. I also produced my first strand of yarn with some merino I found at Pipoos. Though I found out merino is not the best fiber to start with. Though I do know now, I really enjoy to spin, a lot, with merino or not. And I love the results, even if it has humps and bumps and goes from very thin to very thick. 


Ik kreeg zelfs een hele envelop vol met proef-vezels om mee te proberen en oefenen van Denise geRAKt. Super leuk. De vezels links onder, die leuke kleurtjes, zijn inmiddels ook omgetoverd tot een gezellig draadje, maar ligt nu nog te genieten van een spa-behandeling. 
I even received a whole envelope full of fibers to try with from Denise as a RAK. So nice! The fibers in the left bottom, all those bright colors, already are spun, they are enjoying a spa-day at this very moment. 



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen