zondag 22 december 2013

Foodz; Croissants

Nog een doel vervuld voor dit jaar. Croissantjes bakken.
I fulfilled another goal for this year. Bake croissants. 

Ik had het al twee keer eerder geprobeerd, zonder al te veel succes. Het was wel lekker hoor, maar eerder een blok brood dat als een baksteen op je maag veel. Een croissant kon je het niet noemen. De eerste keer had ik niet goed door wat nu precies de bedoeling was van dat toerdeeg. Ik verdeelde blokjes boter over het deeg, wat gaten maakte in mijn lap.
De volgende keer weet ik niet goed wat er mis ging. Het was al beter, maar nog steeds niet echt croisssantig. Dus ging ik deze keer gedegen voorbereid aan de slag. Lang leve YouTube!.
I tried to make croissants two times before, without much success. It tasted nice, but it was more some bread that fell down your stomach like a brick. It wasn't much like a croissant. The first time I didn't really get the whole concept. I divided little blocks of  cold butter over my dough, which made holes in my dough as I tried to roll it out.
Try no. 2, I actually don't know what exactly I did wrong. It was better than the first try, but still not very much like a croissant is supposed to be.
So this time I wanted to be prepared. Long live YouTube!





Ik keek dit, en daarna dit filmpje en had toen het idee dat ik eindelijk snapte wat je nu eindelijk doet. Het eerste filmpje maakt je goed duidelijk hoe dat deeg nu eigenlijk in elkaar zit. Het tweede filmpje gaf een leuke tip: rol je boter uit in een ziplock-zakje. Ik gebruikte uiteindelijk de ingrdiëntenlijst van het tweede filmpje, maar ben er nog niet 100% tevreden mee, ik vraag me af of er wel boter in het deeg moet, naast dat pakje boter wat je uiteindelijk dus tussen de lagen verwerkt. Maar goed..
I watched this clip and then this one and then felt like I knew what the whole thing was about. The first video shows very well how your dough is made. The second one gives a nice tip: roll out your butter in a ziplock-bag. I used the ingredients from the second clip, but wasn't a 100% satisfied with the result. I am considering not using any butter for the dough itself, apart from all that butter your putting between the layers. A well..

Succes in afwachting en het uiteindelijk succes zijn zeker niet slecht. Zachte, kruimelige croissants die erg lekker waren. Hoera!
Success to be and the end result aren't bad. Soft, crumbly croissants that tasted really good. Hurray!



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen