dinsdag 3 december 2013

De Nederlandse films

In januari lag ik met Lief in bed te kletsen. Het onderwerp waren Nederlandse films. Het was inmiddels alweer enige tijd geleden dat ik een Nederlandse film had gezien. Toegegeven, dat is niet heel raar, want het gros van de Nederlandse films is nu eenmaal bagger. Maar, er zitten af en toe ook echt goede tussen. Zusje (1995, van Robert Jan Westdijk, met Kim van Kooten) bijvoorbeeld, heb ik jaaaren geleden gezien, die sloeg best in. Interview (2003, van Theo van Gogh, met oa. Katja Schuurman) was nog zo'n film die me aangenaam verraste. En Alles is liefde (2007, van Kim van Kooten, met oa. Carica van Houten, vonden we met z'n allen toch ook wel heel erg vermakelijk. Meer doen dus, vond ik, die Nederlandse producties kijken.  En aangezien ik net mijn lijstje met doelen aan het maken was, besloot ik in 2013 vijf Nederlandse films te kijken.

Aanvankelijk wilde ik een aantal van deze films nogmaals zien. Maar dat heb ik niet gedaan. De enige re-watch die ik deed was Abeltje. Dat mocht best, want ik had niet zo lang geleden het boek nog gelezen. En alles van Annie MG is natuurlijk goed genoeg om te herhalen.
Verder keek ik nog Alles is familie (2012), waarin iedereen heel Nederlands heel erg onaardig tegen elkaar is en die ik eigenlijk maar middelmatig vond. Daglicht, waarbij zelfs ik de ontknoping ruim een uur van te voren correct had voorspelt en waarin de dingen een stuk ingewikkelder werden gemaakt dan ze hoefden te zijn. Achtstegroepers huilen niet (2012) die ik stiekem beter vond dan het boek en en me echt enorm ontroerde. En vanmiddag keek ik Zwartboek (2006) omdat ik Carice van Houten zo'n feest vind om naar te kijken, hoewel de film me vooral overdonderde waardoor ik nog steeds niet zo goed weet wat ik ervan moet denken. 5 films dus, in een jaar. Nou ja, eigenlijk in een week.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen