dinsdag 17 december 2013

Babel's trukendoos

Doel nr. 33, Babel een nieuw commando leren. Nu zat er een kleine kink in de kabel. Ergens in de lente begonnen we te merken dat Babel doof werd (door PSOM, blijkt). Nu is dat op zich niet zo erg, maar wel best een beetje lastig, want hoe maak je dan contact? En, hoe maak je Babel duidelijk wat je wilt? Mijn doel werd dus niet een nieuw commando op zich leren, maar Babels oude commando's omzetten naar gebarentaal. Dat ging best goed. Zeker als ik zijn bakje met brokjes bij me heb, lijkt hij ze wel redelijk goed te kennen. Soms is hij in zijn enthousiasme een beetje in de war (hij draait het liefste rondjes, en zoals je op het filmpje kunt zien, denkt hij dat hij, als hij 'af' is, nog een tikkeltje schattiger is). Soms kijkt hij meer naar de brokjes dan naar mijn handen. Maar hij kan het best al goed. En ik ben heel trots op mijn kleine knul.
Goal no 33: Teach Babel a new command. Now we had a little problem. Somewhere during spring we noticed Babel getting deaf (because of PSOM, we later learned). Not a real problem in itself, but not so handy, because how do you make contact? And how do you tell Babel what you want him to do? My goal turned from learning a new command, to learning his old commands in sign language. And that turned out to go rather well. Especially if I have control of the bowl with food, he seems to know them quite well. Sometimes he is a little to enthusiast and confuses the commands (he likes to turn best, and he seems to think that when he's 'down' he's even cuter). And sometimes he seems to look more at the bown in my hands, than at the signs I am making. But he does know it. And I am really proud of my little boy. 







Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen