woensdag 30 oktober 2013

Tuin update: september

Ik weet het, augustus én september overgeslagen. En ook deze maand niet dé foto van de tuin gemaakt. Shame on me. Augustus was op de een of andere manier een maand waarin ik even nergens echt zin in had. En sinds september is het qua gezondheid even niet om over naar huis te schrijven. Weinig energie dus voor de tuin, terwijl er best nog een hoop moet gebeuren. Toch even een update hoe het ervoor staat.




De Afrikanen (reuze Afrikaantjes, op de een of andere manier is het zaad ooit eens gemuteerd. Ze bloeien altijd pas in het najaar en ze zijn enorm) staan dus nog in bloei. De Aardpeer ook, hoewel het in verhouding zulke kleine bloemen zijn dat je het niet echt ziet. Wel worden ze ook langzamerhand geel. 


Bovendien vond ik ze dus zo. Omgewaaid, waarbij de wortels en dus ook de knollen totaal bloot kwamen te liggen. Dus heb ik ze er maar allemaal uitgehaald. Toen ze erin gingen én er best lang over deden om op te komen dacht ik nog; dit wordt niks. Ik geloof dat ik uit die 10 knollen die ik in het netje vond, nu ongeveer 10 kilo aan aardperen thuis heb liggen. Inmiddels heb ik wel vernomen dat je ze eigenlijk beter in de grond laat zitten, dan houden ze beter. Bovendien kan je ze dus ook gewoon opnieuw uitplanten, heb je voor volgend jaar weer. Vanochtend heb ik mijn teeltplan voor volgend jaar gemaakt. Mocht ik komende week nog wat energie overhebben én het is een beetje fatsoenlijk weer, neem ik er weer wat mee en plant ze op een leuk, nieuw plekje. 


Dit is het kolenveldje, ondertussen bijna helemaal ingenomen door de Oost-Indische Kers. Leuke bloemen vind ik dat, ze blijven maar bloeien. De planten schijnen veel te woekeren, vandaar dat ik zoveel kreeg van de buurvrouwen denk ik. De bloemen kun je ook eten, alleen ik heb het nog nooit gedurfd. 


En hier zie je voornamelijk afbreuk. Rechts de tweede 'batch' aan aardperen. Midden in zie je een deel van mijn fruit struiken. De druif is nog wel imposant, en de kiwi die je eigenlijk niet goed ziet, links, doen het nog wel redelijk, hoewel ook hun blad begint te verkleuren. Daar tussen (voor de foto dan) staan aalbessen en cassisbessen (die ongeveer dezelfde soort struik hebben). Daar zitten dus al die bruine bladeren aan en hebben die nu al bijna kale takken. Het zijn dan ook de struiken die straks in het voorjaar als eerste uitlopen.

Het kasje gaat komend jaar weg, heb ik inmiddels besloten. Voor de vruchtwisseling is het helemaal niet goed om het te laten staan. Ik hoop dat het budget het toelaat om een verplaatsbaar serre'tje aan te schaffen. En anders wordt het hopen op een mooie zomer. Het framework laat ik wel staan, daar kan ik dan mooi die kiwi en de druif langs leiden. Misschien kunnen we er op termijn dan romantisch onderdoor wandelen. 



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen