zaterdag 3 augustus 2013

Tuin update: warm en gezellig juli


Dit is m dan, de juli-foto. Wat is het een warme maand geweest. En samen met al het werken heb ik niet zo heel veel tijd in de tuin kunnen spenderen. Aan heb begin van de maand heb ik deze foto's gemaakt, dus de tuin ziet er nu alweer anders uit.  Wel groeit en bloeit alles heel erg hard. Zie je de lange stengel helemaal vooraan op de foto. Dat is de kiwi. Die plant deed het tot nu toe maar matig. Ik had verhalen gehoord over 6 meter lange planten. Meer dan een kleine groeispurt elk jaar zat er bij mij niet in. Tot hij dit jaar dus opeens een groeispurt ging maken. Helaas is zijn maatje overleden. Kiwi's hebben een mannelijke en een vrouwelijke plant. Ik kocht een dubbele, zodat je zeker weet dat je ook vruchten krijgt. Jammer genoeg heb ik nu dus nog maar eentje over. Ik kocht er dit jaar daarom maar eentje bij. Een zelfbestuivende. Of dat mijn 'oudje' ook helpt? Geen idee. Anders is het maar gewoon hopen dat op het complex nog meer mensen een kiwi-plant hebben staan. Overigens heeft deze kiwi nog nooit gebloeid, maar voor ooit, je weet nooit.

Dit is een foto van het kolenveldje. Van het voorjaar zag ik bij de Aldi een zakje anti-slakkenzaad liggen. Ik besloot dat maar eens te proberen. Echt helpen doet het niet: de planten zijn pas flink groot op het moment dat het niet echt nat meer is (zoals in het voorjaar) en de kolenplanten al flink groot geworden zijn en ze een slakken-aanval meestal wel kunnen weren. Wél staat het erg leuk vind ik. Ik had bovendien wat zelf-uitgezaaide facelia laten staan (ja ik weet het, ik heb het altijd over facelia, maar ze is dan ook zo geweldig). Het resultaat was een vrolijk gezoem vlakbij ons zitplekje. Heel veel bijen en hommels die daar lekker kwamen eten. Ja, daar wordt ik wel blij van.

En verder, tja... het gaat zo zijn gangetje. 



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen