zondag 11 augustus 2013

Tuin: Frambozen


Een beetje ervaring delen. En mijn 'ik wil overal een foto van maken'-gevoel een beetje in gestructureerde banen leiden.
Les 1: Frambozen.

Toen ik begon in mijn tuin kreeg ik van mijn vader drie fambozenplanten mee. Uit zijn eigen tuin. Ik vond het een wonder dat hij ze over had. Nu vind ik het een wonder dat ik er niet meer mee kreeg. Hoewel ik er absoluut niet meer nodig heb gehad.

Frambozen zijn geweldig. Ze zijn zo ongelooflijk lekker. Het enige nadeel: ze zijn kwetsbaar. Eigenlijk moet je ze meteen opeten. En dat doe ik dan ook graag. De kwetsbaarheid maakt ze ook duur in de winkel. Want verder is er eigenlijk niks aan. Frambozenplanten zijn stoer en hard en doen het eigenlijk altijd wel. 

Framboos in bloei


Volgens 'de Literatuur' plant je frambozen het beste in de herfst (maar dat heb ik dus stiekem ook niet gedaan) in goed gecomposteerde en losgemaakte grond. Die compost is wel belangrijk, dat is goede voeding en houdt je grond lange tijd van een goede samenstelling en losheid. Frambozen zijn lange stengels die onder de grond wortelen en zo dus ook aan elkaar zitten. Behalve die losse grond waar ze lekker kunnen groeien hebben ze dus ook wat steun nodig. Ik heb een hekje in de tuin staan, gemaakt van oude bezemstelen en wat dik gaas, daar hangen ze een beetje tegen aan. Meer is eigenlijk niet nodig.
Zorg er wel voor dat je elk jaar alle stengels die te ver van je hekje staan weghaalt door ze af te knippen of de wortel op dat stuk weg te steken, want anders gaat de framboos woekeren. Ja, echt, ook van frambozen kan je er teveel van hebben. En niets is zo frustrerend als de eerste paar rijpe frambozen die op een plek hangen waar je eigenlijk net niet bij kan.



In de winter (dus ergens na de oogst en voor het uitlopen van de nieuwe stengels) hoor je de frambozen tot aan de grond aan af te knippen. Tenminste, dat had ik opgevangen in 'de Literatuur'. Nu doen mijn buurvrouwen dat niet. En zij hebben elk jaar eerder frambozen dan ik. Dat heeft dus met elkaar te maken. Een tip die ik zojuist tegenkwam: snoei de helft van je stengels wel terug en laat de andere helft gewoon staan, dan heb je een hele lange tijd frambozen.
In de lente komen overal frambozenstengels weer boven, die vormen dan weer je nieuwe planten. En dat gaat snel en het worden er snel heel erg veel.

Nog even geduld

Eventjes dacht ik dat er dus iets mis was met mijn frambozen, maar dat is dus niet zo. Wel zijn sommigen wat kleiner dan normaal, wat waarschijnlijk ligt aan wat tekort aan voeding. Een mulchlaag (stro ofzo) is denk ik het antwoord.
Het ligt in elk geval niet aan de ijver van de hommels en de bijen, die hebben flink hun best gedaan. 

Jummy-ness before & after

Frambozen oogsten is eigenlijk heel makkelijk. Je herkent vanzelf de juiste kleur. Rijpe frambozen komen heel makkelijk los. Ze vallen er eigenlijk al vanaf als je ze aanraakt. Moet je wat meer moeite doen, laat ze dan gewoon hangen en probeer het morgen nog een keer.
En soms, ja, soms ben je net te laat.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen