zondag 4 augustus 2013

Laat de bijen los

Het is inmiddels alweer een tijdje geleden, maar toch een kort blogje erover.

Twee dagen nadat ik mijn bijen heb opgehaald hebben we de kast op zijn definitieve plek gezet en de bijen vrij gelaten. Wat een leuk iets was dat om mee te maken.

De bijen staan in de tuin van mijn schoonouders in Hulsberg. Lief en zijn vader hadden van te voren voor mij en de bijen een tafeltje in elkaar geknutseld. Eronder ijzeren palen die we voor de helft de grond in gegraven hebben, zodat het tafeltje stevig staat. Netjes waterpas natuurlijk, want bijen bouwen met behulp van zwaartekracht, dus anders krijg je schuine raten.

Daarna de kast erop, het vlieggat open en...


Meteen kwamen er bijen uit. Met hun kontje naar achteren, het koppie richting de kast begonnen ze te rondom de kast te vliegen om de omgeving te verkennen. Heel veel bijen klommen tegen de kast op, ik heb eigenlijk geen idee waarom. Ook ontdekkingstocht?


De bijen vliegen steeds verder van de kast af, tot er uiteindelijk niet meer zoveel bijen om de kast vlogen. Allemaal op weg om lekker nectar en stuifmeel of water te verzamelen. 

De eerste keer dat ik de kast open deed had ik nogal schrik. Niet alleen ging het niet helemaal goed, wat niet al te blije bijen opleverde (en een steek), maar ik kon de koningin niet vinden. Als ze maar niet... Gelukkig vond ik haar de tweede keer wel, lekker rondstappend tussen haar hofdames en werksters. Wat dat betreft is het heel handig dat ze gemerkt is, dan is ze een stuk makkelijker te herkennen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen