dinsdag 20 augustus 2013

As seen on TV: Carnivale

Ja ja ik weet het, belofte maakt schuld en deze categorie heb ik na de eerste post eigenlijk nooit meer gebruikt. Zonde, want er zijn zoveel goede TV series. Ik las laatst een artikel dat veel series tegenwoordig een soort lange films aan het worden zijn en dus iets mogen kosten, maar ook film-sterren (kunnen) gebruiken. De kwaliteit gaat er in elk geval op vooruit. Meestal dan...

Carnivale dus. Voor je begint te lezen een kleine waarschuwing: Carnivale is na twee seizoenen gestopt terwijl er zes seizoenen gepland stonden. Er is dus niet een heel bevredigend einde en dat gaf mij aan het einde van de laatste aflevering het idee dat ik even goed moest vloeken (ik was dus niet zo blij). Geeft maar weer aan hoe goed de serie is.



Het verhaal is gesitueerd in de jaren dertig tijdens de depressie en volgt twee mannen. De ene, Ben Hawkins, blijkt over genezende krachten te beschikken. Na de dood van zijn moeder wordt hij opgepikt door een carnaval. Al snel blijkt dat Bens gave onderdeel is van een groter en belangrijkere lotsbestemming. Deze wordt hem getoond in steeds terugkerende dromen of visioenen. Deze dromen deelt hij met de predikant Brother Justin Crowe die met zijn zus in Californiƫ woont. Ook brother Justin heeft krachten, zo kan hij mensen hun diepste zonden laten zien.

Carnivale is een verhaal over de strijd tussen goed en kwaad, maar doet dit op een mooie manier. De serie zet vraagtekens bij de betekenissen van goed en kwaad. Het verhaal laat bovendien prachtig zien hoe vrije wil en lotsbestemming soms met elkaar botsen.
Leuker nog, vind ik dan, is de setting van de carnaval in de jaren dertig. De gedateerdheid en het nostalgische, maar ook de sfeer van de rariteiten als de vrouw met de baard en de mystiek van de waarzeggerij zijn prachtig.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen