zondag 30 juni 2013

Tuin update: regen, regen, regen


Juni is bijna ten einde en de maandelijke tuinfoto hadden jullie nog tegoed. tadaa :)
Ik moet eerlijk zeggen: ik ben bijna niet op de tuin geweest. Er staat inmiddels best wat onkruid. Maar ja, ik ga dat niet in de stromende regen staan uittrekken. Dat is niet alleen niet leuk, maar ook totaal zinloos. Of er komt een hoop grond mee (en dan sta je aan het eind van het jaar dus in een kuil te tuinieren) of je bent het onkruid alleen aan het verplaatsen (goh, wat staat je onkruid er netjes bij).

Ik heb wél deze maand een camera voor mijn verjaardag gekregen, waar ik super blij mee ben en die ene dag dat de zon wel scheen, ook meteen leuke foto's mee gemaakt heb.



Ja, een rijpe aardbei. Ondanks de weinige zon, doen de aardbeien het best goed. Wel moet je eigenlijk snel oogsten, want ze rotten anders snel weg. Maar ze zijn best groot en toch lekker zoet. 


De aalbessen die op de foto nog aan het zonnen zijn. Inmiddels zijn ze lekker rijp. Hmmm.


Jaaaa, zo goed is mijn camera. Lieve, mooie bijtjes worden ook moeiteloos vastgelegd. Op de phacilia die zich van vorig jaar heeft uitgezaaid en ik lekker aan de rand van mijn kolenveldje heb laten staan, omdat ik het zulke leuke bloemetjes vind. En gezellig, want bijen en hommels vinden ze erg lekker. 


Ja, nou ja, onkruid dus.Vooral. Eigenlijk is dit het wortel-veldje. In het midden zie je een dubbele rij uien. En rechts een rij knoflook. Die doen het wél. De wortelen zelf wilden niet zo dit jaar. Dus die moest ik opnieuw zaaien. En aangezien wortels er lang over doen om te kiemen laat ik altijd het onkruid maar een tijd staan, totdat ik zeker weet dat er wel of geen wortels zijn. Ze zijn er intussen wel, maar nog erg klein. O ja, vooraan in het midden zijn goudsbloemen. Omdat dat gezellig is. 


De kolen. Witte kool op deze foto. Die het eindelijk goed doen. Ja, de meesten hebben de slakkenaanvallen toch wel redelijk overleefd en beginnen nu goed te groeien. Ik denk ook doot alle regen. En daar links nog een paardenbloem. Omdat bijen dat óók lekker vinden mag er soms eentje blijven staan. 


Dit is het vrucht-veldje. Ook met redelijk wat onkruid, moet ik bekennen. Je ziet wat staan, maar ik weet eerlijk gezegd niet zeker meer wat dat precies is. In elk geval één pompoen, de linkse. De rechtse zou ook een courgette kunnen zijn. :) Ik vergeet soms wat ik heb gezaaid, zeker als ik het thuis voorzaai, wat ik dus gedaan heb omdat anders alles werd opgegeten door de slakken.
Op de voorgrond zie je nog een slakkenmaatregel: een plastic wegwerpbekertje dat door Lief van boven is open gezaagd (ja, zagen bleek het beste te werken. Het werkt redelijk, al vond ik vanochtend een slak in een van de bekertjes. Van de boerenkool was alleen nog wat nerf over.
Overigens zie je achterin, als je een beetje door de heermoes heen kijkt, ook wat mais zien staan, voor de helft dan, de rest staat niet op de foto. 


Hier word ik nou blij van. Het groeit lekker, je hoeft je er niet al te druk over te maken, het bedekt de grond, en gaat gewoon. Geen last van slakken. Hoewel misschien de regen voor de aardappels wat minder goed is...
Aardappels dus, op de voorgrond. Op de achtergrond tuinbonen. Tegen het gaas staan erwtjes, maar die zijn klein en het zijn er niet zo veel, zelfs dat vonden de slakken lekker.



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen