dinsdag 28 mei 2013

Tuin update: natte mei

Mei was maar een natte maand. Zo erg dat de tuin de afgelopen weken ongeveer stil heeft gestaan. Er groeit amper iets, want het is veel te koud. En wat er wel stond, tja...dat is inmiddels opgegeten door de slakken. Gelukkig staat er wel iets. En hebben we toch een paar mooie mei-dagen gehad.

Zoals aan het begin van de maand toen ik de maandelijkse foto maakte. Nee, ik was m niet vergeten te maken, alleen vergeten te posten.


Zie je dat heerlijke warme licht? Ze zonnestralen in de lens? Ja, dat was echt deze maand.


Op de foto hierboven de nigella (juffertjes in het groen), daar had ik het vorig jaar over. Na het uitbloeien heeft ie zich veeeel uitgezaaid. Toen ik in februari in de tuin kwam dacht ik dat ik allemaal peentjes had staan, daar leek het blad zo ontzettend veel op. En de wortels van het plantje waren nog wat oranje-achtig ook. Gelukkig heb ik ze maar lekker laten staan, want dat wordt één grote bloemenpracht over een paar dagen.


Tja, wat kan ik verder nog zeggen? Het fruit doet het goed. Het een na het ander bloeit. De bessen (ribes op de foto), op de foto onder is de kers in bloei, die inmiddels al kleine fruitaanzet heeft, net zoals de druif. Op dit moment bloeien de aardbeien en één appelboompje, volgens mij heeft de andere de winter niet helemaal overleefd. Ook de kiwi heeft het moeilijk. Er zijn wat nieuwe blaadjes, prachtig diep rood, maar het gaat nog niet van harte.


Qua groenten doen de tuinbonen en de aardappels het prima. De bonen iets later dan ik gewend ben van ze, maar dat kwam door het koude weer in februari en maart. Ook de knoflook en de plantuitjes doen het goed. Verder is alles een heel stuk minder. Er komt weinig op, eerst door de droogte en nu door de kou, en wat er wel opkomt wordt direct weggevreten. Daarom heb ik binnen maar weer veel gezaaid, zoals komkommers, courgettes en pompoenen, zodat het een beetje flinke planten zijn voordat ze tegen de slakken mogen vechten. En dat mogen ze sinds vandaag.


De grote plant voor Babel is een stokroos, of eigenlijk drie bij elkaar. Inmiddels is het een flinke plant geworden, met bloemen in knop tegen de stengel aan. Het zal nog wel even duren voordat die gaat bloeien, maar ik kan al bijna niet meer wachten.








Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen