vrijdag 10 mei 2013

Foodz: Sla en ijs

Toetjes zijn lekker.

Maar, toetjes zijn soms net te veel, zo na het eten, om er echt van te kunnen genieten. Toetjes zijn luxe.
Daar heb ik een oplossing voor gevonden: niet zoveel eten, extra ruimte voor je toetje. Dus maak ik af en toe een grote salade, die niet zo vult en daarna een grote bak of een groot bord met een zelfgemaakt toetje.


Deze salade bedacht ik zelf ooit eens, als variatie op een recept in een kookboek. Hij is heel erg lekker en heel erg makkelijk en dit is dus de sla die ik veruit het vaakst maak. De peer geeft voldoende vocht en zoetigheid zodat er geen (vette) dressing bij hoeft. Ideaal dus. 

Eigenlijk hoef je niet meer te doen dan alle ingrediƫnten bij elkaar te mikken. Ik vind het het makkelijkste om het per bord te doen, dan krijgt iedereen dezelfde hoeveelheden van alles. Voor een chique diner kan je je er natuurlijk je creativiteit in kwijt en alles mooi opmaken.

Voor 2 personen neme men:
1 zakje ijsbergsla
1/2 zakje rucola
1 peer (in stukjes of dunne plakjes)
1 bakje (90gr) walnoten. (in kleine stukjes)

Een tijdje geleden is het ons (na 6 jaar) eindelijk gelukt om alle onderdelen van mijn mini-ijsmachine bij elkaar te vinden. We misten eigenlijk altijd wel een onderdeel, dus hebben hem nooit kunnen gebruiken. Bovendien paste de beker eigenlijk niet in onze vrieslades, die net te diep zijn. Gelukkig hebben we nog een vriezer beneden staan, voor al die groenten en fruit die van de tuin komen.
De laatste tijd maak ik dus vooral ijs.


Op de foto appelijs met een soort wentelteefjes en kaneelsuiker uit het boek Ijs en ijsdesserts van Farrow en Lewis. Erg lekker!


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen