vrijdag 22 maart 2013

Show 'n Tell: Gehaakte sokken

Juli 2010 begon ik deze sokken. Nog voordat ik ooit een sok had gebreid. Want breien was maar saai en moeilijk. :) Sokken kon je echt wel ook haken. Ik kocht een boek, ik kocht garen en ik ging aan de slag. Maar het ging niet zo goed. Mijn sokken werden maatje reus. Uithalen dus. Nog een keer proberen. Gelukkig snapte ik redelijk wat de bedoeling was om de juiste vorm te krijgen, dus ging ik op de gok en schreef gelukkig op wat ik deed, zodat ik ook een tweede exemplaar kon maken.
Juli 2010 I started these socks. Before I ever knit a sock. Because knitting was boring and way to difficult. :) Socks could be crocheted just the same. I bought a book, I bought yarn and I started. But it didn't go so well. My socks became giant-sized. So I pulled it out. Try again. Luckily I understood what was to be done to get the right shape, so I started while trying on and trying out. Luckily I wrote down what I didn, and so I was able to crochet a second sock as well. 

Toen kreeg ik dit
Then I had this:


Eén sok was nog niet klaar en het garen was op. En met op bedoel ik opperdepop, want ook in de winkel was die niet meer te krijgen. Bovendien vond ik zo'n sokkenwolletje maar al te duur. Nee, ik moest het maar doen met wat ik had. Maar dat zou nog even moeten wachten, want mijn zin was totaal weg.
One sock wasn't finished yet and I ran out of yarn. That really was all there was, because also the store had no more left. Besides, I thought these sockyarns way expensive. No, I'd have to work with what I had. But that would have to wait, because I wasn't feeling up to it anymore. 

Nu moet ik Nerd Wars erg erkentelijk zijn met hun flexible schedule challenge. Dingen afmaken die je nog hebt liggen dus. En aangezien de opdracht van deze maand wel erg moeilijk was, mocht je ook één project gewoon maken, zonder aan moeilijke opdrachten te moeten voldoen. Dus vond ik dat ik dan ook echt iets moest afmaken. Die dozen met WIP's zijn leeg aan het einde van het spelletje.
I have to say, if it weren't for Nerd Wars, these socks would never have been finished. In the flexible schedule category you're to finish things you have laying around. And since the challenge this month was rather difficult they changed the rules, only 1 of 2 projects had to answer the challenge. I though I'd then finish something I hadn't been working on for some time, so those boxes with WIP's would be empty at the end of the tournament. 

Sok 1 was niet alleen een stuk korter dan sok 2, hij was ook een stukje smaller. Met andere woorden: ik moest zoveel moeite doen om mijn voet erin te wurmen dat ik me een stiefzusje van Assepoester voelde. Uithalen dus!
Sock 1 wasn't only a whole lot shorter then sock 2, he also was a bit more narrow. In other words: I had some difficulties getting my foot in, I almost felt like Cinderella's stepsister.
Pull it out!


Haken geeft een vrij stijf resultaat. Dus als ik mijn hak in zo'n sok wilde wurmen moest het meer meegeven. Geen vasten dus, vond ik, halve stokjes. Maar ik minderde af en toe wat, zodat het niet teveel zou lubberen. Nadat ik allebei de sokken af had (en eigenlijk best tevreden was) moest ik ze natuurlijk wel even passen. En kwam tot de conclusie dat ik ze te smal had gemaakt én dat de halve stokjes nog niet genoeg speling gaven om mijn voet er daadwerkelijk in te krijgen. 
Uithalen dus!
Crocheting gives a rather stiff result. So when I wanted my heel to fit in that sock, it would have to have more stretch. No more single crochets thus, but half-double-crochets. But I decreased now and then, so it wouldn't be to large. After finishing both socks (and being rather satisfied with the resylt) I had to try them on. Only to find out I made them to narrow and the hdc's didn't give enough stretch to get my feet in.
Pull it out!

Gisteren begon ik met stokjes. En aan de voorkant maakte ik kleine gaatjes door tussen 2 stokjes door een losse te haken en een steek over te slaan. Dat gaf wel stretch. En ik minderde eigenlijk nog amper. Om de twee rijen heb ik de sokken aangepast en ik ben pas met de tweede begonnen tot ik zeker weten wist dat ze zouden passen.
Yesterday I started with double-crochets. At the front I made little holes by doing a chain-stitch in between 2 dc's and skipping one stitch. This did give stretch. And I decreased only a few times. Every two rows I fitted the socks to be sure I was still going good and to know for sure all was well before starting the second sock. 


Het voordeel van deze methode is ook dat je minder garen nodig hebt. In de eerste versie was sok 1 zelfs redelijk kort, terwijl sok 2 nog niet eens half zo lang was. Beide sokken zijn nu fatsoenlijk lang (hoewel langer nog beter was geweest). Ondanks de stijfheid van de sokken en de dikte ervan zitten ze heerlijk. Lekker warm.
The advantage of this method is that you need less yarn. In the first version sock 1 was a little short and sock 2 wasn't even half that long. Both socks now have a decent size (though longer is always better). Apart from the stiffness in the foot and this thickness of it, they fit great. Nice and warm. 

Voorlopig geen gehaakte sokken meer, dus, al hoewel...
No more crocheted socks for a while, although...





Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen