zaterdag 23 februari 2013

Tuin update: beginnen

Jaaa we zijn begonnen. Eigenlijk al een poosje. Maar er was natuurlijk nog niets te zien. Alleen een zaaibakje met wat potgrond. En ik dacht dat het daar bij zou blijven. Tot opeens tomaatjes hun koppie opstaken. En gisteren opeen toch ook een paprika. Misschien is er toch nog hoop..
Yesss, we've started. Actually, since a while. But of course there was nothing to see yet. Only a sowing-tray with some soil And I was kind of starting to believe that was going to be all. Until the tomatoes popped their heads above ground. And yesterday, also a bell-pepper. Maybe there is still hope.


Sinds ik een klein tunnelkasje heb, is het telen van tomaten veel gemakkelijker. Maar er is één groot nadeel, je kunt eigenlijk niet zoveel toen aan teeltwisseling (zie ook mijn vorige tuin-post). En aangezien er vorig jaar dus toch wat ziektes op de tuin rond gingen, zeker ook wat betreft tomaten heb ik besloten om dit jaar maar een heel klein beetje tomaten te zetten. Een paar in een hoekje van het kasje en een paar buiten. In de kas komen dan wat meer paprika's dan normaal. Het nadeel daarvan is dat paprika's erg moeilijke kiemers zijn. We hebben het graag warm. Zo'n kasje op de verwarming is op zich best ok, maar als er geen zonnetje bijkomt is het misschien toch te koud? Ik heb via de website van Diana een andere zaaimethode gelezen. Dat probeer ik nu uit. De zaadjes staan in koffiefilters die weer in plastic zakjes verpakt zitten echt op de verwarming. Dat zou toch warm genoeg moeten zijn. En als ze dan gekiemd zijn, dan mogen ze met hun inieminie worteltje in een beetje grond.
Since I have a small foil-greenhouse, the growing of tomatoes goes a lot easier. But there is one big disadvantage: there is not much crop rotation to be done. And since last year there have been some sicknesses going around, especially tomato-sicknesses, I decided to plant just a few tomatoes this year. A few in a corner of the greenhouse and a few outside. In the greenhouse I'd like to grow bell peppers. Only, bell  peppers aren't easy to grow. They just don't like to germ easily. They need the right temperature and this temperature is hot. Such a little sowing-tray above the central heating is nice, but if the sun doesn't come out and help a bit, it might be just a bit to cold? I learned about a differend sowing method on Diana's website. I'm trying this now. The seeds are in a coffee-filter in a plastic bag directly above the central heating. That should be warm enough. And once they've come out of their shells, the tiny root will be planted in some soil. 

Dit jaar voor het eerst alleen biologische zaden.


 Ik heb eergisteren ook mijn bestelling zaden mogen ophalen. Ik had al eerder verteld dat de vereniging groepskorting krijgt bij zaadhandel Van der Wal. Mijn bestelling is inmiddels gearriveerd. Een hoop zakjes met zaden, wat aardappels, aardperen (ja dat gaan we eens proberen) en plantuitjes. De aardperen heb ik in een bak met potgrond gedaan, op aanraden van de medetuinierster die de zaadbestelling coördineert. En ze staan nu lekker koel en dus een beetje vochtig en donker. Dan moeten ze het wel uithouden tot de vorst over 2 weken weg is.
I was able to pick up my seed-order the day before yesterday. I've told before that our garden-club gets a discount at Van der Wal. My order arrived. A lot of packages with seeds in them, some potatoes, Jeruzalem artichokes (I'm trying this for the first time) and some unions). I planted the Jerusalem artichokes in some soil, now it's cold and dark. I say they'll last until the frost is over in 2 weeks. 


En dan hebben jullie nog de februari-foto tegoed. Ik had hem op 2 februari al genomen. Maar wilde er iets anders bij zetten dan alleen tada. Erg veel verandert is er niet. Niet sinds januari, niet na deze foto. Het is maar bar en boos. Dus echt beginnen, daar zal ik nog even geduld mee moeten hebben.
And then I still have the februari-picture left. I've taken it at februari 2nd. But I wanted to add a bit more apart from tada. There isn't much changed. Not since januari, not after this picture either. It's cold. So really getting started,..I'll have to have some patience for that. 






Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen