zondag 17 februari 2013

Show 'n Tell: Valentines with Merry socks

English below
Gisteren, 16 februari, was mijn kleine broertje jaren. (Nou ja, klein, hij werd 21). Hij had al eerder aangegeven wel een paar zelfgebreide sokken te willen. En die moesten dan iets van groen, grijs, zwart worden. Nu doe ik dat natuurlijk niet precies zoals hij wil. Maar groen, dat moest wel lukken.

Toen ik ooit eens opzoek was naar manieren om katoen te verven kwam ik op het principe van verven met natuurlijke verfstoffen. Sommige verfstoffen, zoals indigo zijn misschien wat moeilijk aan te komen, maar andere zijn 'vrij' uit de natuur verkrijgbaar, zeker met een moestuin. Want het loof van wortel is kennelijk zo'n verfstof.


Ik gebruikte te tie-dye methode: omwikkelen en dus afknellen van bepaalde gedeeltes. Wortelloof geeft een groen/bruinige kleur, wat ik geprobeerd heb ik verschillende tinten te gebruiken door het wortelloof op verschillende diktes in te koken en door dus af en toe iets meer te tie-en. Op zich erg mooi, maar ik vond het toch een beetje saai. En dus ging de laatste ronde met een beetje groene eierverf.


Omdat de Nerd Wars in februari begonnen ben ik netjes op 1 februari gestart met deze sokken. Ik kon ze zo mooi gebruiken voor een paar puntjes. Maar ze moesten natuurlijk wel  binnen een challenge vallen. De callenge van de categorie Nerdology was deze ronde: je gaat op een droomdate met iemand van een ander nerdery (dus een ander team), maak iets wat representeert wat jullie gaan eten. Omdat ik wortels had gebruikt in het verfproces moest ik dus wel wortels gaan eten en met wie doe je dat anders dan met Merry uit Lord of the Rings (team Precious)


Ik had stiekem ook de kabels er een beetje op uitgezocht. Het zijn immers Keltische knopen, die in elk geval in de film wel gebruikt wordt bij de tekens van Rohan, waar Merry uiteindelijk ereburger van wordt.
Maar ik moest mijn sokken natuurlijk ook nog linken aan iets uit mijn eigen team. Daarvoor leende het de prachtige uitgave van de Mabinogion, geïllustreerd door Alan Lee zich. Meneer Lee voelde zich bij zijn illustraties enorm geroepen om de randen te versieren met Keltische knopen.


Dit project heeft inmiddels ook een plekje gekregen op de NW Blog, inclusief een interviewtje. :)
This project has been featured at the NW Blog, including a mini-interview. 

Yesterday, the 16th, was the birthday of my little brother. He'd said he would like a pair of knitted socks, so I made him a pair. I used some yar I'd dyed with carrot leafs and ofcourse made it an item for the Nerd Wars Nerdology challenge. Submission below:

STCP from team 1 more page here on this fine valentines day with a knitted answer to this lovely, romantic challenge. Here is STCP’s valentines with Merry because my date would be Meriadoc Brandybuck (currently represented by team precious).The challenge: As we all know, Hobbits are food-loving little lads. But they also love things that grow. And thus, a dinner with the lovely Mr. Brandybuck would involve at least some good meal with veggies. Therefore I have knitted these socks. The green colors do represent vegetables as a whole (as an extra fact, in Dutch the word for vegetables is groenten, while groen means green). Yet, to be more specific, the yarn used was partially dyed with the leafs of carrots. And we all know Merry loves carrots enough to steal some from farmer Maggot’s farm.Team tie-in: In these socks I knit a celtic knot cable. Not only does this knot represent the Rohan-side of Merry’s adventures. It’s also an image closely tied to celtic folklore. Therefore, it was used in many illustrations Alan Lee made for his edition of the Mabinogion. The Mabinogion is a name given to a collection of eleven medieval Welsh prose stories.
A lot of illustrations have these celtic knots in their border, just like the cover of the book.




Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen