woensdag 6 februari 2013

Show 'n Tell: Appeltjes voor Carnaval

Ik heb zojuist mijn eerste opdracht ingeleverd voor de Nerd Wars. Ik ben benieuwd.

De opdracht voor de categorie Encyclopedia was: maak iets in referentie met Carnaval (of een ander traditioneel folklore feest). Nu houd ik niet zo van carnaval. Maar wel van folklore (wat eigenlijk betekend dat ik carnaval ook leuk zou moeten vinden, ik weet het).
Wat surfend over internet leerde ik nieuwe dingen over het Maastrichtse carnaval. En wat, of wie 't Mooswief nu eigenlijk was.

Maastrichtse Mooswief


Een mooswief is een marktkoopvrouw van groenten en fruit. In 1953 werd op 27 februari, toen op vastenavond, het beeld van 't Mooswief op de markt onthuld door de Prins Carnaval van dat jaar. Het beeld was gemaakt ter ere van alle marktkoopvrouwen die al eeuwen hun waren verkochten op de Maastrichtse markt. Sinds de onthulling is 't Mooswief de patrones van het Maastrichtse carnaval, in het bijzonder, vastelaofendj. Elk jaar wordt op deze dag door prins carnaval een krans om haar schouders gelegd, gemaakt van groenten en fruit.

Junior Prins Carnaval legt een
groentenkrans om de schouders
van 't Mooswief


Ik kwam op het idee om daarom appeltjes te haken. Natuurlijk in de carnavalskleuren rood, geel en groen.


Voor extra punten linkte ik vervolgens de appels aan het boek Wyrd Sisters uit de Discworld serie van Terry Pratchett. Pratchett gebruikt graag cliche's, zo ook de combinatie appels en heksen. De Wyrd sisters zijn drie zussen, alle drie heks. In het boek besluiten ze alle drie, onafhankelijk van elkaar, het paleis binnen te komen door zich te vermommen als een appelverkoopster. Omdat ze van elkaar niet weten dat ze het zelfde plan hebben opgevat, ontstaan natuurlijk hilarische scenes.

En als klap op de vuurpijl, nog een foto van mijn appeltjes met een boek voor team unity punten.



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen