donderdag 17 januari 2013

Zuurdesem

Sinds mijn post op 1 januari met mijn 50 doelen voor dit jaar, is het lijstje aardig aangevuld. Het zijn er nu 45, nog 5 te gaan. En vandaag mag ik mijn 2e doel afstrepen: zelf zuurdesem maken en er brood van bakken.
Since my post on januari 1st, with my 50 goals for this year, my list is almost complete. I have 45 goals at this moment. And today I can check of my second goal: make sourdough and bake bread from it. 

Ik probeerde al eerder zuurdesem te maken, maar ik vergat het wel eens te 'voeren' en het geheel draaide uit op een raar, nogal plat en vreemd geurend 'brood'. Bij de biologische winkel vond ik een zakje met zuurdesem korrels, wat eigenlijk neerkomt op korrels met zuurdesem smaak, niet hetzelfde dus.
I had tried to make sourdough before, but I did forget to 'feed' it now and then and it all turned out in a big dissapointment, with a strange, rather flat and odd smelling 'loaf' as a result. I found a package with sourdough at the biological supermarket, but it turned out to be just some sort of flavor you can add to your bread, instead of the real deal. 

Na wat speuren op internet kwam ik terecht op een blogje dat ik al een tijdje volg (maar kennelijk nog niet lang genoeg): Uit de keuken van Levine. Een heel leuke blog, dus ga zeker eens kijken. Daar legt ze duidelijk uit hoe zuurdesem nu eigenlijk werkt en hoe je het kunt maken. Ik haalde dus biologisch roggemeel (dat lijkt mij toch altijd beter als je gebruik wilt maken van natuurlijk voorkomende bacteriën en ging aan de slag.
After surfing a short while I stumbled upon a blog I have been following for a while (but aparently not long enough): Levine's kitchen (a dutch blog). There she explains understandable what sourdough is and how you can make some yourself. So I got myself some biological rye flour (which appeared to me to work better, instead of flour where chemicals had killed about anything usefull), and got started. 

Een week lang stond zulk een 'onsmakelijk' goedje in
de woonkamer, lekker te borrelen en te rijzen.
Vandaag vond ik het tijd om er eens mee te bakken. Ik had echter nog niet echt rekening gehouden met de lange rijstijden van zuurdesem. Het ene brood moest een hele nacht in de koelkast, het andere misschien nog wel langer. Ik gebruikte uiteindelijk het recept van Levine, dat Sue's volkorenbrood met zuurdesem heet. Ik heb alleen de helft van het recept gebruikt, ik had namelijk telkens netjes 100 gram desem gebruikt en de rest weggegooid, behalve toevallig vanochtend, waardoor ik met te weinig zuurdesem uit kwam. Ik ben geloof ik om 10 uur vanochtend begonnen, en zojuist, half 5 kwam het brood uit de oven. Het ruikt wel heerlijk en het ziet er prachtig uit. Alleen proeven hebben we nog niet gedaan.
Today I thought it was time to start baking. But I hadn't really understood the notion that sourdough needs a longer time to rise, then yeast does. The one recipe mentioned an entire night in the fridge, the other maybe even longer. In the end I deceided upon a recipe that Levine has posted on her blog aswell, that's called Sue's wholeweatbread with sourdough. I used half of the ingrediënts, because I had been using 100 grams of the sourdough every time I was feeding it, throwing away any leftovers. Luckily I hadn't done this the last time, so I had enough to make a bread and have something left to have some for a next time. I started at 10 am and the bread just came out of the oven, at 16:30. It does smell delicious and it looks incredible. We haven't had the time to taste it yet. (it is, after all, time for diner). 


Mjammie




Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen