dinsdag 1 januari 2013

Tuin update: plannen

Een nieuw jaar, nieuw kansen. En dat geldt zeker wat betreft de tuin. Erg goed was vorig jaar niet, dus ik hoop op een geweldig goed en mooi 2013. Het is ook persoonlijk afwachten hoe goed het gaat zijn. Krijg ik een baan dit jaar? En zo ja, hoeveel uur? Heb ik straks alleen in het weekend tijd of vaker? Of gaan we straks verhuizen naar een ander deel van het land en moet ik mijn tuin ergens anders opnieuw beginnen? Rare onzekerheden die dus in mijn achterhoofd meespelen bij het maken van een planning voor volgend jaar. Misschien dat ik er daarom, voor mij dan, pas zo laat mee begonnen ben. Gelukkig kunnen we met de vereniging nu collectief bestellen bij een zaadhandel en daardoor korting krijgen op zaden. En dat zorgt ervoor dat ik nu dus wat meer van te voren wil en ga plannen dan normaal. Maar een planning met plattegrondje doe ik keurig elk jaar, voor de vruchtwisseling.

Op de website van Diana kan je precies lezen hoe en waarom. In principe voorkom je ziektes en dergelijken én je houdt de grond mooi vruchtbaar. Elk soort gewas heeft immers andere voedingsstoffen nodig en zo wissel je dat netjes met elkaar af. Ik verwacht elk jaar een hoop gepuzzel, maar het valt reuze mee. Desondanks heb ik meer vakjes dan soorten gewassen. En worteltjes (samen met bietjes, knoflook en ui in dezelfde groep) teel ik nu eenmaal graag meer dan aardappelen of peulgewassen. Gelukkig heb ik de planning van voorgaande jaren ook nog op mijn computer staan, dus kan ik alles redelijk goed uitmikken.

De planning dus voor dit jaar:


Mijn tuin wordt steeds minder een systematisch geheel. In het begin had ik alleen een stuk met fruit welke de rechthoekige stukjes uit balans brachten. Inmiddels heb ik dus ook een zitje, afgeschermd met een paar gezellige bloemen en een kasje. Ik probeer ook steeds meer gebruik te maken van paadjes en ook die zijn niet zomaar recht maar maken soms bochtjes en kronkeltjes. Maar het idee blijft hetzelfde.

Ik begin er zin in te krijgen. Ik dacht vorige week zelf bij mezelf: ik kan met dit warme weer best een dagje naar de tuin. Ik was alleen 'even' vergeten dat het al een week lang had geregend. Toch maar niet dus, want in die leem zak je dan enkeldiep weg. Deze week gaat wel de knoflook erin (wat eigenlijk eerder had moeten gebeuren maar denk ik wel kan door het zachte weer). En over een maandje kan ik alweer beginnen met de tomaten en paprika's opkweken. :)


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen