donderdag 10 januari 2013

Tuin update: bruin goud





Dit dus. Houtsnippers. Eind december kreeg ik een nieuwsbrief van de tuinvereniging dat het gelukt was om van de gemeente gratis houtsnippers te krijgen. Je ziet ze wel elke keer staan met hun versnipperaar, maar wat er daarna mee gebeurt, geen idee.. Misschien dat de gemeente zich dat zelf ook afvroeg en daarom het best een goed plan vond om het aan ons te geven. In elk geval, we kregen een hoop. En kennelijk zijn er veel mensen blij mee. Ik verwachtte dus ook niet dat er nog zou liggen vorige week. Maar toen ik naar de tuin ging om de bestellijst voor de zaden op te halen lag er nog en ben ik dus meteen ijverig aan het werk gegaan. Ik geloof dat ik nog nooit in januari in mijn tuin heb gewerkt. Ik geloof zelfs dat het in januari altijd vroor en je dus amper een spade de grond in kreeg. Deze keer kon het wel. Ik zakte soms best diep weg door al die regen van de afgelopen tijd. Maar de paadjes die ik aan het maken was van de houtsnippers hielpen al wel.


Houtsnippers zijn dus ideaal om paadjes mee te maken in je tuin, want ze zien er leuk uit, houden vocht eronder goed vast, houden onkruid tegen en ze composteren na verloop van tijd. Ik heb er gezellige kronkels van gemaakt. Jammer genoeg af en toe ook onopzettelijk. Ik had me namelijk verteld en maakte de bedden iets groter dan de bedoeling was, waardoor ik aan het eind in de problemen kwam. Ach ja, het is nu wat rommeliger dan de bedoeling, maar wel een stuk meer mij.


De januari foto van mijn 12 tuinfoto's doel

Je kunt houtsnippers ook goed gebruiken om onder fruitbomen en struiken te leggen. Omdat ze dus vocht vasthouden verdampt er minder en blijft er meer over voor je plantjes. Bovendien houden fruitplanten meestal van een zurige grond, wat je door de langzaam composterende snippers dus ook weer hebt. Ideaal dus. Ik heb ook flink wat genomen, gelukkig mocht het.



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen