zaterdag 19 januari 2013

Gebroken soep

Soms struin ik het internet af op zoek naar nieuwe, leuke en inspirerende dingen. Zo kwam ik bij het boek Gebroken Soep van Jenny Valentine, dat door iedereen de hemel in werd geprezen. Ik had er alleen geen zin in, om het te lezen. Iets zat me tegen. Tot in het in de bieb zag staan en ik het toch maar mee nam en het toch maar begon te lezen. Stom boek.

Stom boek, werd wel aardig boek, naar een leuk boek tot tenslotte een geweldig boek. Inmiddels heb ik ook Het dubbelleven van Cassiel Roadnight uit, ook een aanrader. En ergens zitten wel wat overeenkomsten. Valentine schrijft over bijzondere, bizarre levensomstandigheden van tieners die om de een of andere reden zichzelf moeten zien te redden, die door nog vreemdere gebeurtenissen veranderen, tot natuurlijk uiteindelijk alles toch wel goed komt.

In Gebroken Soep wordt het verhaal verteld van Rowan een tienermeisje nog, maar levenswijs sinds ze na de dood van haar broer de zorg voor haar zusje, het huishouden en haar moeder op zich moet nemen, omdat moeders het verlies van haar oudste zoon nooit te boven is gekomen . Als ze op een dag in een winkel staat spreekt een onbekende jongen haar aan, hij heeft in zijn hand een negatief en blijft volhouden dat zij dat heeft laten vallen.  De foto op het negatief blijft een foto te zijn van haar overleden broer. Een foto van hem die zij nog nooit heeft gezien. Een verbijsterde Rowan gaat opzoek naar de herkomst van de foto en ontmoet zo nieuwe mensen die haar leven veranderen. Ondertussen begint ook thuis de situatie uit de hand te lopen.

Gebroken Soep is even ontroerd, als spannend als ook onwerkelijk. Als je er tenminste over nadenkt. Gelukkig heb je daar tijdens het lezen geen tijd voor. Gedachten uit en lezen maar.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen