maandag 31 december 2012

Musical Monday: Queen

In elk huishouden ontstaan rituelen en daarmee herinneringen. Oud&nieuw ritueel was samen met de twee andere bevriende gezinnen uit de buurt waar ik de eerste 10 jaar van mijn leven doorbracht gezellig samenzijn, eten en vieren. Kinderen spelen, ouders een spel. En sinds Radio 2 de Top2000 uitzend hoort daar ook het staartje van deze lange lijst bij. In het begin, en tegenwoordig ook weer stond/staat Queen op nummer 1. En daar was iedereen altijd heel blij mee. Want Queen, dat was cool.

Queen is zo'n band waar ik mee opgroeide, omdat (zo leek het) iedereen om mij heen hen cool vond. Er hing ook iets mysterieus rond de band die op dat moment al niet meer bestond, en al helemaal rond zanger Freddie Mercury die dood was, er altijd een beetje eng uitzag en zich zo extravert gedroeg. (Zo leerde ik wel voor het eerst over het begrip homoseksualiteit, maar dat maakte het alleen maar extra out of the ordinairy). Ikzelf vond het wel leuk, maar niet heel erg. En ze hadden ook niet per se om nummer 1 gehoeven. Toch, elke keer als ik nu in de top 2000 een Queen liedje voorbij hoor komen, moet het volume even omhoog. En om 12 zal dat ook weer zo zijn. Zo zullen we ook 2012 weer knallend verlaten.


De Engelse band Queen ontstond in 1970 toen May en Taylor, die eerder samen met een ander in de band Smile zaten, en Mercury besloten een nieuwe start te maken. In het eerste jaar hadden ze verschillende bassisten, tot in 1971 John Deacon verscheen en het vaste 4e lid van de groep werd. 30 jaar lang was de band actief en populair tot uiteindelijk in 1991 Mercury overleed aan de gevolgen van AIDS. Officieel ging de band pas in 1997 uit elkaar, toen Deacon aankondigde met pensioen te gaan.

 
Queen - Bohemian Rhapsody

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen