maandag 15 oktober 2012

Musical Monday: Michael Jackson

 
Als kind luisterde ik altijd graag naar de muziek van Michael Jackson. Zeker toen de clips van nummers als Earth Song, Heal the world en They don't really care about us verschenen was Michael niet alleen mijn muzikale held, maar een overall-held die de wereld beter wilde en kon maken. Toen de videoclip van dit laatste nummer een uitspraak bij mijn ouders ontlokte dat betrekking had op het vermeende kindermisbruik van zijn kant snapte ik daar niet veel van. (Ter referentie, dit nummer is uit 1996, ik was toen 9). Michael 'hield iets te veel van kinderen' was de uitleg die mijn ouders gaven, een uitspraak die me enorm verwarde. Wel kocht ik niet veel later een enorm fotoboek over Michael, van mijn gespaarde zakgeld, bij de Free Record Shop, ik denk tijdens één van die tripjes naar de muziekwinkel waarbij mijn ouders CD's gingen kopen die hun LP-collectie kon vervangen.

Voor mij ging het daarna alleen maar bergafwaarts met de muzikale kwaliteiten van Michael Jackson (zijn medewerking met 3T even buiten beschouwing gelaten). Naarmate ik meer meekreeg van zijn persoonlijkheid en daar ook steeds meer van kon begrijpen, wilde ik steeds minder van hem weten. Ik vond dat hij wel over zijn hoogtepunt heen was. Toen hij dood ging wilde ik dan ook per se niet zijn muziek draaien, dat vond ik immers maar hypocriet. Michael was niet beter omdat hij net dood was. Nu is het inmiddels al een tijdje geleden en dankzij een Glee aflevering heb ik constant liedjes van hem in mijn hoofd. En nu kom ik er opeens achter dat ze misschien toch wel wel heel erg goed waren.

Een korte biografische schets. Michael werd op 29 augustus 1958 geboren. Hij was nog erg jong toen hij in 1968 met de Jackson 5 zijn eerste album opnam bij Motown. Al snel begon hij ook solo opnames te maken, maar hij bleef nog een lange tijd bij de groep. In 1979 kwam zijn eerste officiele solo-album uit, Off the wall maar het duurde tot 1984 voor hij officieel uit de Jackson 5 stapte. Hoogtepunt uit zijn carriere was zijn album Thriller waar hij ook co-producer van was. Thriller werd wereldwijd meer dan 100 miljoen keer verkocht. Voor dit album ontving hij dertien Grammy awards en er zijn maar liefst dertien nummer 1 singels van dit album afkomstig.


Michael Jackson - In the closet. Van het album: dangerous.

Videoclip met Naomi Campbell

De fluisterende vrouwenstem is overigens van Prinses Stephani van Monaco.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen