woensdag 19 september 2012

Tuinupdate: leeg

Het is alweer een tijdje geleden dat ik iets over mn tuintje schreef. Het is de laatste tijd hier sowieso druk en daar komt dan nog eens bij dat de tuin op dit moment eindelijk voedsel produceert. Dat moet natuurlijk mee naar huis en schoongemaakt en verwerkt. Sommige dingen zijn meteen goed om eten van te maken. Andere groentes kunnen ook prima ingevroren worden maar dan moeten ze dus wel schoon, gekookt of geblancheerd en gesneden. Kortom: het is best nog wat werk in de keuken. Er blijft niet zoveel tijd over voor foto's of geblog.


Dit is dus ondertussen hoe de tuin eruit ziet: steeds leger. Achterin staat een groenbemester, dat zorgt ervoor dat onkruid onderdrukt wordt en bovendien de aarde niet dichtslaat of voedingsstoffen wegspoelen met de regen. In het voorjaar of misschien wel straks vlak voor de winter spit ik dat dan weer onder en komen voedingsstoffen die de plant heeft opgenomen weer in de bodem vrij. Het zorgt daar bovendien voor wat welkome compost. Daarvoor staat nog wat selderij (bleek en knol) en spinazie. Spinazie kan de winter meestal redelijk goed aan. En ook spinazie kan als groenbemester worden gebruikt, vandaar dat ik aan het eind van de zomer altijd extra veel zaai.
Ertussen dus al omgespitte gedeeltes waar alle oogst al van weggehaald is. Worteltjes, bietjes en uien. Prei en ijsbergsla. En natuurlijk de aardappels.  


Dit is als je de andere kant opkijkt. Achter me zijn nog de kolen, mais, courgette en pompoenplanten en alle fruitstruiken en natuurlijk het tomatenkasje. Op de voorgrond staat nog een stuk met dezelfde groenbemester, alleen is deze veel eerder gezaaid. De paarse bloemen trekken veel beien aan. De rucola bloemen trouwens ook, vandaar dat ik die altijd lekker lang laat staan. Maar het is altijd oppassen dat het geen zaad gaan verspreiden, die fout maakte ik eerder eens en ik heb rucola nu door de gehele tuin als onkruid groeien.
Daar achter staan nog de laatste (sperzie)bonenplantjes, het is even afwachten of daar nog wat aan komt. Wie weet? Aan de palen zijn inmiddels de bonenplanten al verwijderd, daar staat alleen nog de pompoen. Helemaal achteraan nog de laatste worteltjes, krootjes en de pastinaken. 



En hier een deel van de oogst, kunstig bijeengelegd voor jullie :-)
Courgette, mais, ui, tomaten (in verschillende vormen en maten), prei, sperziebonen, pompoen, mijn allereerste lieve kleine meloen en komkommer.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen