zaterdag 4 augustus 2012

Around the World: Italia - Venezia & Ravenna

Tijd voor Italië. :-)

In Italië heb ik de meeste buitenlandse vakanties doorgemaakt, dus ik zal er maar weer etappes van maken. Vandaag wat over de twee (noord-)Oostelijke steden Venetië en Ravenna en het prachtige landschap zo aan de kust bij de Po-delta.

Venetia, de brug der zuchten
Laten we dan maar beginnen met Venetië. Daar zaten we redelijk ver vanaf. Wijselijk zijn we met een boottocht naar de stad gevaren, waar we werden gedropt en aan het eind van de middag weer opgehaald. Venetië in het hoogseizoen, midden in de zomer, is geen aanrader. De eerste associatie die ik heb met Venetië is dan ook: mensen. Het plein voor de San Marco was zo vol, dat ik me zelfs opgetild voelde worden door de dringende menigte. Gelukkig is het in Venetië ook mogelijk om de dwaal-en-verdwaal methode toe de passen, de 'hoofdaders' van de stad zijn immers herkenbaar aan de stroom mensen die er doorheen lopen. En Venetië kent nu eenmaal niet zo bar veel straatoppervlakte, het is immers een stad gebouwd op het water.
Dat gezegd is Venetië toch ook echt wel heel erg mooi. De gondels zijn ergens misschien cliché en erg toeristisch, aan de andere kant zijn ze prachtig. Maar ook de architectuur en de sfeer die uit de straatjes, die meestal gewoon stoepjes zijn met daar tussenin water en de vele bruggetjes spreekt is geweldig.

Ravenna, San Vitale

Ravenna als stad is misschien niet heel erg bijzonder. Maar het is vooral kunsthistorisch gezien een bijzondere plek. De vele kerken en andere bouwwerken zijn namelijk voorzien van mozaïeken, en die zijn zeker de moeite waard. Ik vond ze toen vooral indrukwekkend, en dat zal nu zeker nog meer zijn, met iets meer kennis en referenties in mijn geheugen.

Po Delta met flamingo's

Zoals overal in Italië heeft ook dit gebied een aantal kleine, leuke en gezellige dorpjes. Maar die ga ik niet allemaal bespreken. Wat ik wel nog even wil noemen dat is de Po delta, waarvan een groot gedeelte natuurgebied is en waar veel bijzondere dieren leven. Eén van die diersoorten is de flamingo. Toen ik dat hoorde wilde ik per se flamingo's spotten, zulke dieren zie je niet vaak in het wild (hoewel ze steeds vaker ook in bijvoorbeeld Duitsland te zien zijn). En flamingo's zijn prachtige dieren. Pappa en mamma hebben me gewaarschuwd: je weet met wilde dieren nooit zeker of je ze daadwerkelijk zult tegen komen. Gelukkig voor mij hielden de flamingo's zich keurig aan hun rol en hebben we ze 'wild' gezien, hoewel van best een afstandje. Sindsdien heb ik een flamingo-gekte. Tassen, knuffels, serviesgoed en sindskort een kattenspeelhengel zijn in mijn bezit. Niet uitgebreid hoor, het is niet dat ons huis roze kleurt van de flamingo's, maar iets kleins wat naar flamingo's refereert is altijd leuk.
Er is natuurlijk nog meer te zien daar in de Po delta. Muggen bijvoorbeeld. En dus veel water. Ik kan me er eigenlijk niet zo veel van herinneren. Behalve dan die flamingo's.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen