woensdag 8 augustus 2012

Around the World: Italia - Roma

Mijn aller eerste keer naar het buitenland was toen ik twee was, en natuurlijk herinner ik me daar niet zo heel veel meer van. Dus de eerste keer die telt was toen mijn opa en oma het leuk vonden om mijn broer en ik mee te nemen naar Rome. Dat was niet alleen de eerste keer in het buitenland, maar ook de eerste keer vliegen en de eerste keer in een hotel. Overigens was dit een combi-tripje, maar daar kom ik later deze week nog wel op terug.
My very first time to a foreign country was when I was two. I ofcourse do not remember much about it. So the very first time that counts was when my grandparents deceided it'd be fun to take my brother and me to Rome. That was not only my first time in an other country, but also the first time in an airplane and the first time in an actual hotel. This was, by the way, a combi-trip, but I'll talk about that an other time. 


Later namen ze ons nog een keer mee naar Rome en ook tijdens een van de familievakanties waren we net dichtbij genoeg om met een treinreis van twee uur, een dagje speed-tourend door Rome te gaan. Ach, je moet alles meepakken wat je kan.
A few years later my grandparents took us another time to Rome. And also during one of the family holidays in Italy we were close enough to Rome to take a two hour train trip to do a speed-tour of Rome. A well, you've got to take what you can grab. 

Op de voorgrond overblijfselen van een Romeins forum,
op de achtergrond het dak van de 'suikertaart'. 

Rome is echt een van de mooiste steden. Druk, daardoor dynamisch en levendig (en dat vind ik soms best fijn). Maar vooral ook mooi. Oud en nieuw gaan er hand in hand. De drukke verkeersaders van de stad lopen langs monumentale gebouwen als het Colosseum, of langs de oude Romeinse fora. En zeker in combinatie met onze persoonlijke gids (opa) is dat helemaal geweldig.
Rome really is one of the most beautiful cities there is. It's buisy, and so very dynamic and lifely (and I do like that). But mostly it's beautiful. Old and new go side by side. The buisy trafficlines of the city go right next to monumental sights like the Colosseum, of next to ancient Roman fora. And especially in combination with our own very special tourguide (granddad) it's amazing. 


Colloseum en triomfboog

Verder kent Rome ook van die heerlijke kleine straatjes, als je maar bereid bent om te verdwalen, gezellige pleintjes en heerlijke restaurantjes (beste pizza ever is te bestellen op het Piazza Navona). Hier weer wat foto's, om je lekker te maken.
Some also has these lovely narrow steets, as long as you're willing to get lost, cozy little plaza's and magnificent little restaurants (best pizza ever you can order at the piazza navona). Here are some pics to make you drool. 
Piazza Navova, mijn favoriete plein in Rome

En niet vergeten, bij de Trevi-fontein over je linkerschouder een muntje gooien, want dan kom je nog een keertje terug.
And don't forget to toss a coin over you left shoulder, because that will make you come back again.



Oh en natuurlijk zijn er ook enkele andere dingen die je gezien moet hebben: het pantheon, het vaticaan met de Sint Pieter en het museum (de sixtijnse kapel). 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen