zondag 1 juli 2012

Tuin update: Nat

Tja, droog, nat. Het is ook nooit goed. :) Maar ik moet zeggen dat ik dit wel een heel erg raar jaar vind. Dit is nu het vijfde jaar dat ik mijn moestuintje heb en nog nooit heb ik zoveel nattigheid meegemaakt in juni. Ik heb ook nog nooit last gehad van slakken. Ja, wel een beetje. Maar nooit zoveel dat ik er moedeloos van werd. Dus flink gestrooid met ecologische slakkenkorrels en gelukkig valt het nu mee.
Well, dry, wet. It never is as it should be. :) But I have so say that this season really is strange. This is the fifth year I have my vegetable garden and I have never seen this much rain in june. I have never before had a snail problem. Yes, a little. But never that much it made me despondent. So I used a lot of ecofriendly aint-snail stuff and now it's under control.

Aalbessen, jummie

Maar ja, de nattigheid van de afgelopen weken zorgt er wel voor dat andere dingen het ook niet goed doen. De bonen hebben het veel te koud gehad, er staat één zielig plantje overeind. Gelukkig is er nog tijd om dat over te doen. De courgettes en pompoenen die ik thuis maar in potjes gezaaid had, omdat ze anders weggevreten werden door de slakken groeien gewoon niet. Die staan een beetje te kwijnen met z'n allen. Terwijl de enige planten (1 van elk) die de slakken heel hebben gelaten nu gelukkig wel flink groot aan het worden zijn.
But yes, the rain from the last couple of weeks makes that some of the plants don't do as well I wanted them to do. Like the green beans, only one plant has survived because it's just been too cold. Luckily it's not too late to try again. But also the zucchini and the pumpkins I had sown at home in pots, because all of the other plants I had sown got eaten by the snails, don't do so well. They're withering. While the few (1 of each) that have survived the snail attack luckily grow well.

Tomaten, dat beloofd wat


Maar er zijn ook dingen die het goed doen. De bleekselderij begint ergens op te lijken. Ik heb voorgaande jaren totaal niets of hele zielige kleine stengeltjes gehad. Dit jaar eens echte grote. Ook de aardappels doen het prima, net zoals de tuinbonen, de uien en de tomaten in mijn kasje.
There are also a few plants that do well. The celery starts to look like something. While previous years I've had no celery at all, of some very tiny ones. This year I will have realy big ones. Also the potatoes do well, just like the beans, the unions and the tomatoes that are in my greenhouse. 

Mieren in paniek
Er is alleen iets wat me nogal dwars zit. En dat zijn de vele mierennesten op mijn tuin. Nu vind ik ze soms eigenlijk best gezellig. En vind ik mieren ook best intrigerende wezentjes. Maar om de haverklap als ik in mijn grond zit te woelen leg ik een mierennest bloot. En dat betekent paniek. Overal krioelende mieren, en met overal bedoel ik dus ook echt: overal. Gisteren voelde ik ze zelfs in mijn oorschelp. Niet zo fijn dus. Zeker niet als ze bijten. En nu zijn het geen rode mieren, zo'n beet is toch nogal onprettig. In het begin liet ik dan die mieren even met rust en ging op een ander tijdstip wel verder. Maar nu zijn er zoveel mierennesten dat ik bijna niet meer weet waar ik dan wel verder kan gaan. Sinds enige tijd huist er zelfs een colonie in mijn voorraadzak potgrond. En aangezien ik altijd een klein laagje potgrond over mijn zaaisels heen leg, alleen al omdat ik door de donkere kleur precies kan zien waar ik iets gezaaid heb, loop ik dus elke keer met mijn handen in een mierennest te graaien. Gezellig.
There is only one thing that bothers me. And that's that there are a lot of ants in my garden. Well, sometimes I think they're ok. I think ants are intriguing animals. But almost all the time, when I want to do something, I stumble upon an ants nest. And that means panic. Crawling ants everywhere, and I mean: everywhere. Yesterday I felt one in my ear. Not so cool. Especially not when they bite. Luckily these aren't red ants, but such a bite still isn't that comfortable. In the beginning I just left those creature to their buisness and finish some other time. But now, I just don't know where else to go, because there are nests everywhere. I even have a colony in the bag of compost, that I use  when I sow. So everytime I get some, I dig in a nest of ants. Fun. 

Mierenflat


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen