donderdag 19 juli 2012

Show 'n Tell: Pimp yo daddy sokken

Het zat zo. Ik kreeg de indruk dat mijn schoonpappa best wel een paar zelfgebreide sokken wilde. En omdat hij gisteren jarig was, had ik dus een goed excuus. Ik kocht garen, breide een sockblank, verfde die en breide de sokken. Verhaal verteld? Nee. Ondertussen werd op Ravelry een JAL (join along) georganiseerd met het thema 'pimp it up'. Ik reageerde dat ik het daarvoor waarschijnlijk te druk was. Of gold sokkenbreien voor iemand anders ook als pimpen? En zo werden de sokken omgedoopt tot de 'Pimp yo daddy-sokken'.
It went like this. I got the impression my father in law would be pleased with a pair of knitted socks by me. And because his birthday was yesterday, I had an good excuse. I purchased some yard, knit a sockblank, painted it and knit the socks. Story told? No. Meanwhile on Ravelry a JAL (Join along) was organised with the theme 'pimp it up'. I told them that I was too buisy with other things. Or could I did knitting socks for someone else also count as pimping? And so these socks were named the 'Pimp yo daddy-socks'.


Goed, de sokken dus.
Zo'n sockblank breien vond ik best wel leuk. Dus wilde ik dat weer. Het probleem was echter dat deze sokken dus voor een man zijn, en felle roze of gele sokken, ik weet niet of hij die wel zo graag zou willen hebben. Ik kocht dus een wolletje wat al een beetje gekleurd was, om ervoor te zorgen dat de kleuren wat minder intens zouden zijn. En Lief koos paars en blauw als de kleuren die het moesten gaan doen. Maar ja, toen ik eenmaal bezig was, bleek het paars toch te veel op de blauw te lijken. En toen ik wat rood toevoegde, kreeg ik meer iets wat roze was. Bovendien waren de kleuren toch wel erg fel. Met andere woorden: heel erg mannelijk was het niet. Nadat ik het geheel had gefixeerd in de magnetron legde ik het in een bak heet water en deed daar in een opwelling nog een restje verfstof bij. En dat nam die op. Zo bedacht ik om nog wat blauw aan het water toe te voegen. Dat hielp al. Lief kwam toen op het idee om Oost Indische inkt te gebruiken. En zo maakten we het net wat grijzer. En als plus, er bleef geen wit plekje meer over.
Well, the socks.
I had really enjoyed knitting a sockblank. So I wanted to do that again. The only problem was that these socks are for a man, and so bright pink or yellow...I wouldn't count on him wearing those. So I bought a yarn that already was a bit colored to make sure the colors would not be too bright. Lief picked blue and purple as the colors that would have to make it. But, when I had started, it seemed the purple was to much like the blue. And when I added some red, it became to pink. Plus, the colors were actually kind of bright after all. After fixating the colors in the microwave I layed the blank in a bucket of hot water and in an impulse I added some remaining paint. This got absorbed by the blank. So I added some more blue paint. And then Lief got the idea to use east indian ink. And so we made it a bit more grey. And as a plus, there was not a white spot left. 



Als patroon gebruikte ik de sokbasis van Janneke Maat. Dit zijn toe-up sokken. Dit waren de tweede en derde sok die ik op deze manier heb gebreid. Aan het been besloot ik wat te spelen met kabeltjes. Dat ziet er gelukkig best leuk uit. Toen ik bijna klaar was met de tweede sok, stootte ik per ongeluk de eerste van tafel, die hield ik er telkens bij, omdat ik zo slim was geweest om niets op te schrijven bij de eerste sok met dat kabelen. Babel kreeg die te pakken en knaagde de teen kapot. Paniek! Gelukkig leerde ik op Ravelry al snel hoe dat ik het gewoon uit kon halen en dan weer naar de teen toe kon terug breien.
As pattern I used Janneke Maat's sockbasis. These are toe-up socks. These were the second and third sock I knit this way. Coming to the legg I decided to play a bit with cables. Luckily that turned out fine. When I was almost finished with the second one, I accidently let the first sock fall onto the ground, I had to hold it close, because I had been so smart to not write anything down when making the cables. There Babel found it and chewed off the toe. Panic! Luckily on Ravelry I learned how to pull it out and knit it back on. 


De foto's zijn helaas niet heel duidelijk. De sokken hebben kleine streepjes met paars en blauw/grijs. En gelukkig zijn ze naar tevredenheid ontvangen.
The pictures aren't that good. The socks have a slight stripe pattern in purple and blue/grey. And luckily they were well received. 


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen