woensdag 25 juli 2012

Musical Monday: George Dalaras

Ook met vertraging. Dat heb je met die laatste loodjes van een scriptie. Maar goed, onder het motto beter laat dan nooit. Een woensdag versie van de Musical Monday.

De Griekse muziek met zijn typische volksdans zijn natuurlijk vrij kenmerkend voor Griekenland. Ook ik heb toen op Kreta menig maal mijn armen om vreemde ruggen geslagen om een schakel te vormen en rond te hoppen in zo'n grote, kleffe dansslinger of ronde. Vooral bij opa en oma thuis werd wel vaker Griekse muziek gedraaid. Bij ons thuis met een wat minder grote regelmaat. Daar kwam overigens verandering in toen mijn broer hier interesse voor begon te tonen. Inmiddels is hij ongeveer expert op het gebied van Griekse muziek. Ik kan slechts iets zeggen over één, wel een grote en ook wel eentje die verdomd mooie muziek maakt. Toen ik tijdens onze vakantie op Kreta eens mee ging met opa en oma naar een vriend die een restaurantje runde in één van de naburige stadjes brachten zij een CD van hem mee. Valt altijd in de smaak. De CD was in een papiertje ingepakt, maar werd door opa op voorhand verwijdert. De Griekse gebruiken zijn kennelijk dat kado's niet in bijzijn van de gever geopend mogen worden. Opa wilde natuurlijk wel een reactie zien en gaf hem dus uitgepakt. Het was een leuke, oprecht verraste reactie. De CD werd meteen opgezet en schalde over de straat en het terras van het restaurant.



Wat over George zelf. Deze man werd in 1949 geboren. Zijn vader was eveneens een bekende zanger. Veel van zijn werk is geïnspireerd op de politieke situatie in Cyprus, in de jaren '80 en '90 bleef hij dit thema vaak gebruiken in zijn muziek. Tot op vandaag blijft hij één van de meest populaire hedendaagse Griekse zangers. Hij trad op voor belangrijke mensen, zoals Nelson Mandela en werkte samen met mensen als Sting, Paco de Lucia, Goran Bregovic en Dulce Pontes.



Met die laatste, Dulce Pontes dus, nam hij een duet op wat mij zojuist weer tot tranen roerde. Het gaf even een rare situatie. Stilletjes met een koptelefoon achter de computer, terwijl de tranen over mijn wangen rolden en ik ondanks de plus 25 graden in de woonkamer met kippenvel bedekte armen had. Het is misschien flauw om dit nummer te kiezen, en niet iets traditioneels. Zeker omdat het origineel volgens mij een duet wat tussen Pontes en Andrea Bocceli. Maar ja, het is mijn blog en dit nummer, in deze versie brengt bij mij overduidelijk het meest teweeg.


George Dalaras & Dulce Ponte - O mare e tu 




Info en afbeeldingen van last.fm

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen