maandag 30 juli 2012

Musical Monday: David Bowie

Tja, wat kies je als je iets over de muziek van de UK moet schrijven? Er is immers zo veel. Maar ik wil wel ook echt iets schrijven over een artiest die ik zelf erg leuk vind en dus regelmatig bij ons op staat. En dus koos ik voor David Bowie.
Well, waht do you chose when you're about to write something about the music from the UK? There is so much. But I really do want to write something about an artist that I like myself and so is heard in our home frequently. And so I chose David Bowie. 



De muziek van Bowie is mij met de paplepel ingegoten. Toen ik werd geboren hadden mijn ouders al twee katten rondlopen die de namen Bowie (van David) en Collins (van Phill) heetten. Overbodig om dus te vertellen dat bij ons thuis Bowie vaak opstond, hoewel, gezien de uitgebreidde muzieksmaak en -collectie van mijn ouders hij natuurlijk toch wel wat concurrentie ondervond. Bowie was daarom voor een redelijk lange tijd een vanzelfsprekendheid. Zijn muziek was er gewoon. Dat ik zijn muziek zelf ook echt leuk vond begon pas tot me door te dringen nadat ik de film Labyrinth heb gezien, gemaakt door muppet Jim Henson en met artwork van oa. Brian Froud. Niet alleen speelt Bowie in deze film de Goblin King, hij schreef ook de muziek voor deze film. En die sprak enorm aan, door zijn magie en humor.
Bowie's music has been part of my upbringing. When I was born my parents had two cats, called Bowie (from David) and Collins (from Phill). Needless to say we'd frequently listen to his music, though, because of the extensive music taste and -collection of my parents he did have some competition. For me, his music was a natural part of the world around me. I only started to realise I actually also liked his music after seeing the movie Labyrinth by muppet Jim Henson and with artwork by Brian Froud. Not only does Bowie play the Goblet King, he also wrote the music for this movie. I really loved this music, because it seems magical and funny. 



David Bowie werd in 1947 geboren als David Robert Jones in Brixton, Londen. Hij maakt al decennia lang muziek. Hij is zanger, liedschrijver en bespeelt heel erg veel verschillende instrumenten. Hij staat voornamelijk bekend als innovator, vooral vanwege zijn werk uit de jaren '70. Maar ook zijn theatrale concerten zijn opmerkelijk.
David Bowie was born in 1947 as David Robert Jones, at Brixton, London. He's been making music for decaded. He's a singer, songwriter and knows how to play a lot of different instruments. He's been known as an innovator, mostly because of his work from the '70s. But also his theatrical shows are remarkable. 


David Bowie - China Girl

All images and info from www.last.fm

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen