maandag 2 juli 2012

Musical Monday: Cristina Branco

Laat ik het op de maandagen ook maar redelijk internationaal houden. Dat lijkt me een goede gelegenheid om ook de grenzen van het gewoonlijke over te steken. Mijn muzieksmaak kan zich dat best wel veroorloven. Ik hou bijvoorbeeld al sinds mijn middelbare schooltijd enorm van genres als de fado. En voornamelijk Cristina Branco luister ik nog altijd graag, hoewel niet heel vaak.
Let me keep the mondays international aswell. This gives me the opportunity to cross the borders of the ordinary. And my musical taste will be able to handle that. I, for instance, have loved musical genre's like fado since high school. And especially Cristina Branco I still listen to with pleasure, though not very often. 

Cristina Branco is afkomstig uit Lissabon maar groeide niet op met de fado. Ze vond het zelfs niet echt mooi, het was meer iets voor oude mensen. Tot ze op haar achttiende een CD van Amalia Rodrigues kado kreeg van haar opa en toch verkocht was door de diepliggende emoties die door de fado vertolkt worden.
Cristina Branco is from Lisbon but did not grow up with the traditional fado culture. She didn't even like it, it was thought to be something for old people. Until on her eighteenth birthday she received an album from Amalia Rodrigues from her grandfather and loved the deeper emotions that fado can hold. 



Cristina Branco en haar echtgenoot, wie tevens één van haar muzikanten en liedschrijvers is halen hun inspiratie voornamelijk uit gedichten. Zo baseerden ze een geheel album op gedichten van Slauerhoff.  Branco's versie van de fado is eigentijds, zonder de emoties van de traditionele fado te verliezen. Mij raakt haar muziek me recht in mijn hart, terwijl ik niet eens kan verstaan wat ze zingt. Maar ik kan me voorstellen dat deze muziek op z'n minst wat 'oefening' vereist.
Cristina Branco and her husband, who is also one of her musicials and songwriters, get their inspiration from poems. She based an entire album on the poems from Slauerhoff. Her version of fado is contemporary, without losing the emotions traditional fado also has to offer. It touches me, even though I don't even understand the lyrics. But I do understand that for some people, this music at least needs some 'training'. 




Cristina Branco - Se alma te reprova
Van het album: Sensus

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen