zondag 22 juli 2012

Around the World: Griekenland - Kreta

Een dagje te laat, maar ja, het is dan ook 'vakantie', behalve dan voor mij, dan mag dat vast.
A day late, but well, it's the summer holidays only not for me, so I think it is permitted.

Vandaag wat over het Griekse eiland Kreta. De meeste mensen hebben zo'n land waar ze verliefd op worden en telkens maar naar terug gaan. Voor mijn ouders is dat denk ik Italië, voor mijzelf Spanje, voor mijn broer Noorwegen en voor mijn opa en oma was dat Griekenland. En dan in het bijzonder Kreta. Zij hadden ooit de droom om daar te wonen en dat hebben ze voor drie maanden ook gedaan. Maar ja, op een begeven moment moet je terug.  Sindsdien wisselden zij nieuwe bestemmingen af met een poosje in hotel Blue Sea, waar zij inmiddels veel vrienden hadden gemaakt. In 1999 besloten ze de hele familie mee te nemen naar deze plek waar ze zo van houden.
Today some about the Greek island Crete. Most people have a country they fall in love with and return to it by every chance. For my parents I think this is Italy, for myself it is Spain, for my brother it's Norway. For my grandparents it was Greece, and in special Crete. They once had the dream to live there and they actually did that, for three months. But well, eventually you'll have to go back. And since they've been alternating new places with times in hotel Blue Sea, where they've made lots of friends. In 1999 they deceided to take the whole family to this place they love so much. 

Chania
 Ik geloof dat wij in die zeventien dagen dat wij daar zijn geweest, ons best hebben gedaan om zoveel mogelijk te zien. De eerste tien dagen vanuit het hotel, vaak onder begeleiding van opa, die als gids functioneerde en van alles kon vertellen over waar we dan ook heen gingen. Hoewel we deze tripjes ook afwisselden met dagjes aan het strand en/of aan het zwembad. Het voordeel van met zoveel mensen zijn, is dat er altijd wel iemand is die iets gaat doen en je zelf kan kiezen of je je daar bij aansluit. Ik heb het idee dat er niemand is die die vakantie precies dezelfde dingen heeft gedaan als iemand anders. Ik moet eerlijk zeggen: tijdens deze vakantie was ik nog niet zo bijzonder goed in het maken van foto's. Ik had een compact camera'tje en regelmatig zitten er vingers of een pluk haar voor. Sommige foto's zijn van anderen, waarschijnlijk van mijn moeder. Maar een heel goed beeld van de vakantie kon ik eigenlijk niet in de foto's vinden. Voor een groot deel omdat deze vakantie het meest bijzonder was door het gezelschap en de goede herinneringen hieraan. En door de verhalen van opa.
I believe we've been trying to spend the whole 17 days we were over there, to see as much as possible. The first ten days from the hotel, most of the times under guidance of grandpa, and who could tell a lot about the places we'd visit. Though these trips were not all, we'd also spend time at the beach and the swimming pool. What's cool about going on a holiday with this much people, is that there is always someone who's going somewhere and you can chose whatever you'd like to do. I think no one of us did exactly the same as someone else, during that holiday. I have to admit: I wan't that skilled in taking photographs that holiday, so a lot of pictures are decorates with finger in front of the scene of a stand of hair. Some pictures therefore are made by others, presumable my mother. But a very well overall picture that would give a good image of Crete, I wasn't able to find at all. For a large part because this holiday was most special because of the company and the very nice memories I have of this. And because of the stories told by grandpa. 

My dad and I at the Imbros chasm 
Eén van de dingen die ik zelf per se wilde doen was de Samaria kloof lopen. Deze kloof is 16 km lang en ongetraint en in de warmte deze kloof lopen (op mijn 12e) vond men toch niet zo'n goed idee. Ik geloof trouwens ook dat er niet echt iemand was die met me mee wilde en dat de kloof toch best een eindje van onze verblijfplaats lag. Als alternatief liepen we daarom door de imbros kloof (slechts 7 km lang). En dat was best een goed alternatief.
One of the things I wanted to do per se, was walk the Samaria chasm. This chasm is 16 km long, so to walk it, without any form of training, in the heat (and while being 12 years old) is not a good idea. I think no one actually wanted to join me and that the chasm was a rather long drive from our hotel. So as an alternative we'd walk the Imbros chasm (only 7 km). And that was a rather good alternative. 

Palace at Knossos.
With my sister Lis, my granddad, my niece Ellen
and my father. 

Naar Kreta gaan tijdens de zomervakantie was misschien niet het beste onderdeel van het plan. Het is dan voornamelijk warm en droog en dat is te zien aan het landschap. Ik heb prachtige foto's gezien van bloeiende planten, maar die waren natuurlijk al uitgebloeid. Zoals hier boven op de foto van Knossos te zien is, is dit overdekt. We zijn echter ook bij dit soort opgravingen geweest waar dit niet het geval was. En zo midden op de dag is dat niet heel erg prettig. 
Visitin Crete during the summer was maybe not the best part of the plan. It was hot and dry, and you can tell by the landscape. I have seen beautiful pictures of flowers in bloom, but ofcourse when we were there they were all withered. As you can see by the picture above of Knossos, at this sight they made shadow. But we've also been at other sights where this wasn't the case. And in the middle of the day, it isn't that nice. 


A street at Rethymnon, I adore those potted plants
a lot of Cretan people put in front of their homes.

Ik wist wel iets van de Griekse geschiedenis en mythologie, maar nog niet zo heel erg veel. Pas later ben ik me er meer in gaan verdiepen. Ik kon me tot mijn spijt veel dingen niet meer terug herinneren. Ik zou daarom graag nog eens terug gaan, omdat de dingen die ik zie me dan misschien meer zeggen. Hoewel een Kreta tour zonder de verhalen van opa, natuurlijk nooit hetzelfde is. 
I did know a little about the Greek history and mythology, but not that much. Only later I got an interrest in it and started to lern more. I couldn't remember much about everything I'd seen and that was told. I would like to go back to see things that have references to the Greek myths. But a tour around Crete will never be the same as it were,without our tourguide grandpa. 


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen