donderdag 24 mei 2012

Waar maakt iedereen zich druk om...

Soms zijn er van die boeken waarin je begint te lezen en waarvan je meteen weet dat het goed zit. Voor mij was zo'n boek Suicide notes, waar maakt iedereen zich druk om. Van Michael Thomas Ford. De vijftien jarige Amerikaanse tiener Jeff wordt wakker op de psychiatrische afdeling van het ziekenhuis. Hij heeft zijn polsen doorgesneden. Not a big deal, volgens Jeff, ze moeten zich niet zo druk maken. In het ziekenhuis ontmoet hij een aantal andere tieners die opgenomen zijn.

'Ik ben niet gek.'
'Sadie lachte weer. 'Tuurlijk niet, zei ze. 'Niemand hier is gek.'
'Ik meen het,' zei ik.
'Ik ook,' zei ze tegen me. 'Dacht je soms dat ik wel gek was?' (23)


 Suicide Notes is geen One flew over the Cuckoo's nest voor young adults. De scheidingslijn tussen gek en niet-gek is flinterdun in dit verhaal. Geen enkel personage is een stereotype imbiciel die al kwijlend in een hoekje rare zinnen blijft reproduceren terwijl hij al wiegend voor zichzelf uit staart. ooral het meisje Sadie maakt een onuitwisbare indruk, zowel op Jeff, als op de lezer. Maar ook Rankin verandert Jeffs leven. J
eff bekijkt de zaken die gebeuren tijdens zijn gedwongen opname van 45 dagen, op een sarcastische en heldere manier. Elke dag geeft hij een beschrijving van wat er gebeurt, hoe hij denkt en wat hij voelt. En dat wordt prachtig verwoord. Eén van mijn favorieten:

Wie het ook is die daar in de hemel zit, het lijkt wel alsof hij of zij een grote zak vol smurrie heeft en er een paar keer per dag een handje van pakt en over de wereld uitstrooit, waardoor alles in een puinhoop verandert, als elfenpoeder dat over de houdbaarheidsdatum is. (91)




Suicide notes, waar maakt iedereen zich druk om...., 2010, Michael Thomas Ford. Vertaald door Lydia Meeder.  Uitgeverij Lemniscaat.
Lezen? Haal m dan bij de betere boekhandel!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen