dinsdag 8 mei 2012

In beeld


Soms vraag ik me af waarom ik zoveel houd van geschiedenis die eigenlijk nog maar net voorbij is, maar ook niet mij eigen is, om echt nostalgisch over te voelen. Misschien omdat ik me nooit echt realiseer dat sommige dingen uit mijn eigen verleden ook niet meer bestaan. Als ik zeg: 10 jaar geleden, denk ik nog steeds aan de jaren '90. Terwijl 10 jaar geleden natuurlijk 2002 was. Ik ben nog niet eens 25 en ik voel me al oud.
Sometimes I wonder why I like history that's passed only shortly, though isn't my own to feel nostalgic about. Maybe it's because I never really realise that some things of my own past have dissapeared as well. If I say: 10 years ago, I still think of the '90s, while 10 years ago obviously was 2002. I'm not even 25 and yet I feel old. 




Een tijdje geleden was ik bij een symposium waar een vrouw sprak over het gebruik maken van verhalen om geschiedenis te vertellen. Een erg leuke lezing. Ze gebruikte 4 verschillende periodes in de tijd, om in de basisschool les te geven. Gebeurtenissen die uit ons recentelijk verleden kwamen zodat een ooggetuige kon vertellen wat zijn of haar eigen ervaringen waren. Ze vertelde over de Tweede Wereld Oorlog, de colonisatie van de Nederlanders in Indonesiƫ, de watersnoodramp in Zeeland en... Televisie.
A while ago I was at a convention where a lady talked about using stories to tell history. It was a lovely lecture. She used 4 different periods of time, to teach in primary school. Happenings that were in our recent past, so an eye witness could tell about his or her own experiences. She talked about the Second World War, the colonisation by the Dutch of Indonesia, the flood in Zeeland and... Television.



Ik kan me herinneren dat mijn vader ons vertelde dat zijn ouders hun eerste TV kregen. En mijn ouders die vertelden dat de TV die we op dat moment hadden, de eerste kleuren TV was. En ergens in mijn gedachten bleef het daar bij. Dat was de geschiedenis van de TV, en niets is echt verandert. Terwijl we tegenwoordig afstandsbedieningen hebben (ik kan me herinneren dat onze TV nog van die knopjes had waar je op moest drukken om van zender te verwisselen, en we hadden maar 12 van die knopjes), Ambi-light, flatscreens, HD kwaliteit. We zijn het era van de VCR's voorbij waarop we onze meest favoriete series en films op opnamen. Ik kan me nog herinneren dat we TMF kregen en Cartoon Network, waardoor we totaal verslaafd raakten aan muziek video's (we keken geen tekenfilm series en dus konden we wat dat betreft nooit echt meedoen met de hype). Gelukkig voor de kinderen van deze tijd wordt Sesamstraat nog steeds uitgezonden. Maar er zijn genoeg series die er niet meer zijn en tegenwoordig alleen nog bestaan in onze eigen nostalgie. Kun je je de Looney Tunes nog herinneren (en de Flippo's?) Dexter? De Power Puff Girls?  Samson en Gert (hoewel ik geloof dat die t nog steeds doen). Of de Loekie tussendoor-reclames?
I can remember my father telling us the first time his parents got a TV. My parents telling us that the TV we had, was the first color TV they owned. And somehow in my mind, that was it. That was the history of TV, and nothing really changed. Though nowadays we have remote controls (I can remember our TV having buttons on it to change channels, and we only had 12 of those buttons), Ambi-lights, flatscreens, HD quality. We've passed the age of VCR's that we could use to tape our favorite shows and movies. I can remember us getting TMF (the Dutch version of MTV) and Cartoon Network for the first time, getting us hooked on music video's (though we didn't watch cartoons and were never really able to join the hype). Luckily for today's children Sesamestreet is still on air. But a lot of the TV-shows we then thought cool have passed away to the realm of nostalgia. Can you remember the Looney Tunes? (and it's Flippo's) Dexter? The Power Puff girls? Samson en Gert (though I think they still exist)? Or the Loekie commercial-in-betweens? 





Deze week wil ik eens kijken wat er nog meer zijn geweest en waarvan ik (we) vergeten zijn dat ze niet langer bestaan. Ik ben benieuwd wat dat zal brengen.
This week, I'd like to explore more things that have been, though I forgot they no longer exist. Let's see what that will bring. 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen