zaterdag 14 april 2012

Show n tell: Kaarsen

Ik heb soms even een periode dat ik niet zo goed weet wat ik moet doen. Er is zoveel dat gemaakt zou kunnen worden, maar waar te beginnen? En soms heb ik er gewoon even wat behoefte aan om iets te doen terwijl ik sta. Of loop. Of gewoon wat rommel.
En dus ben ik maar weer kaarsen gaan maken.
Sometimes I have a period in which I don't know what to do. There is so much that could be made, but where to start? And sometimes I just need to do something while standing up. Or walking. Or when just rummaging around.
And so I began making some candles again.




In het begin van mijn tienerjaren maakte ik weleens kaarsen. Daarna heb ik zo ongeveer om de drie jaar weer eens wat gemaakt. Hier is hoe je het doet.
When I was in my early teens I used to make candles, and have been doing it about once every three years ever since. This is how you do it.


Je hebt nodig: wat oude kaarsen die je niet meer kunt gebruiken. Uitgelopen kaarsvet, gebroken kaarsen, stompjes, het is allemaal prima. Je kunt ook speciale was kopen die bedoeld is om kaarsen van te maken.
You need some old candles that aren't usable anymore. Burnt out stubs or broken candles are all fine. There also is wax on the market that is specifically for making your own candles.



En je hebt mallen nodig. Er zijn speciale mallen op de markt die je kunt gebruiken. Je kunt ook recyclen en wat afval gebruiken. Ik heb hier een flesje waar koksroom in heeft gezeten en een drankkarton. Ik heb ook twee buizen die ik speciaal heb om kaarsen mee te maken.
Than you'll need some molds. There are special plastic molds for you to purchase. But you can also recycle some of your garbage. Here I've used a bottle that used to contain cream and a drinkcarton. I also own two tubes that I have specially for making candles.


Nu, smelt de was au bain marie. Als alle was gesmolten is, dip katoenen draad in de was om een lont te maken. Maak deze vast aan je mal. Voor een mal met een gesloten bodem kan je een naald gebruiken om de lont door de bodem te trekken, leg vervolgens een knoop en trek goed aan. Als je buisjes gebruikt, is de bodem open. Je moet deze dus dichtmaken met een stukje karton. Trek hier de lont doorheen en trek goed aan. Ik doop de bodem meestal nog even in het kaarsvet om alles goed te verzegelen. Je wilt niet hebben dat als je de was in je mal giet, alles er van onder uitloopt op je aanrecht.
Je bent nu klaar om te beginnen. Giet de was in de mallen. Je kunt streepjes maken door ervoor te zorgen dat de was in de mal gestold is voordat je de volgende kleur er op giet.
Zorg ervoor dat je lont altijd goed in het midden blijft. Je kunt hiervoor een klein houtje of een rietje gebruiken waar je de lont aan de bovenkant aan vast maakt, of je kunt gewoon goed opletten.
Now, melt your wax au bain marie. Once all the wax has melted dip a bit of cotton thread in it to create a wick. Attach the wick to your molds. If the mold has a closed bottom you can use a needle to pull the wick through, make a knot and pull tight. When you use tubes, the bottom is open. You need to close it with a piece of cardboard. You'll pull the wick through this cardboard. I usually dip the bottom of the tube in the melted wax to make sure all is sealed tight. Once you'll be pouring the hot wax in your mold you don't want it to start running all over your kitchen sink.
Now you're all set. Pour the wax into your molds. You can make layered stripes by making sure the wax in your mold is solidified once you pour in the next color. 
Make sure your wick is in the middle at all times. You can use a straw that you tie the wick to, or just be carefull.




Als de mal helemaal gevuld is, laat het stollen en afkoelen. Verwijder daarna de mallen. Heb je de buizen gebruikt als mal, houd deze dan onder de warme kraan totdat het er vanzelf uit komt. Wees wel voorzichtig dat je de kaars weer niet te ver laat smelten. Het flesje kun je opensnijden, het drankkarton is scheurbaar.
Once you've filled all your molds, let it set and cool down. Then remove the molds. If you used tubes, hold them under a stream of hot water untill it comes poppin' out. Be careful not to melt it too much. You can cut open the bottle, the drinkcarton you can rip open.

2 opmerkingen:

  1. Leuk! En ik dacht dat ik de enige tiener was die kaarsen maakte van restjes :)
    Vooral de tip om je mallen onder de warme kraan te houden vind ik handig, die kende ik nog niet. Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Your candles are beautiful! Thanks for linking up to Party Time at So Very Creative!

    BeantwoordenVerwijderen