vrijdag 16 maart 2012

Wat de plank schaft



Eigenlijk vind ik, dat ik veel te weinig blog. En eigenlijk vind ik helemaal dat ik veel te weinig blog over leuke boeken en eigenlijk ook over lekker eten.
Gek genoeg gaan deze twee goed samen. Een boek kan immers ook lekker zijn, of om te smullen. En snoepjes of koekjes of een zak chips wegwerken tijdens het lezen is in mijn ogen één van de beste combinaties die mogelijk is (hoewel het eten in dit geval niet heel culinair verantwoord is).
I actually think I blog way less than I should. And I actually think I blog way less than I should about good books and also about good food.
Funny thing is, it's rather easy to combine the two. A book can also be delicious (maybe only it Dutch). And candy or cookies or a bag of potato-chips while reading is in my opinion one of the best combinations possible (though maybe not all that culinary).


Er bestaan ook veel boeken over eten. Op mijn kookboekenplank pronkt een exemplaar uit de Culinaria-reeks, waarin, in dit geval, de Spaanse culinaire gewoontes uit de doeken wordt gedaan. Per regio, met uitleg over streekproducten, traditionele gerechten en eetgewoonten. En gelukkig voor mij, zit er af en toe ook nog eens een recepje tussendoor.
There also are a lot of books about food. On my cookingbook-shelf there is a copy from the Culinaria'-series, in which, in this case, the Spanish culinary habits are described. 

De afgelopen week las ik het boek Troost van Ronald Giphart, waarin de hoofdpersoon, Art Troost, een topkok is, met een restaurant voorzien van twee sterren, diverse kookboeken op zijn naam, en een eigen kookprogramma. Het is een prachtig boek en gelukkig voor mij wordt eten, of eigenlijk wetenswaardigheden over eten samengevoegd met literaire fictie. En ja, dat gaat er bij mij natuurlijk wel in.
Last week I read the book Troost by Ronald Giphart, in which the lead, Art Troost, is a chef in a restaurant with two Michelin stars, wrote several cookbooks and has his own cooking show. It's a beautiful book and luckily for me food, or actualy facts about food are combined with literary fiction. And yes, that does it for me.

Bij bovenstaande verkoper
 ook een online inkijk-exemplaar

Maar omdat ik nu eenmaal weg ben van "recent" historische leefgewoontes wil ik in dit blogje een ander boek centraal zetten. Een boekje dat ik bij toeval tegen kwam in een hebbewinkeltje in Culemborg. Een winkeltje dat vergeven was van oude dingetjes. Blikjes, doosjes, potjes en pannetjes. En het had dus ook dit boekje. En hoewel ik eigenlijk het hele winkeltje had willen kopen, was dit een boekje dat ik niet niet kon kopen. En dus staat het nu bij mij in de kast. En heb ik het voorrecht om er af en toe eens in te mogen kijken.
But since I am a fan of the "recent" historical habits of ordinary life I would like to put foward another book. A book that I stumbled upon in a little shop in Culemborg. A shop that was full of old things. Cans, boxes, jars and pans. And also this book. And although I actually wanted to buy the entire shop, this was a book I could not not buy. And so now it is in my bookcase. And I have the privilege to go through it once in a while.

In het boekje wordt de Nederlandse eetcultuur van zo rond de jaren '50 (maar zeker weet ik het niet, want de "herinneringen" die in dit boekje vermeld worden, zijn mij bespaard gebleven). Er staan foto's in van gebruiksvoorwerpen en advertenties voor voedingsmiddelen, hulpmiddelen voor bijvoorbeeld het maken van jam of hele fornuizen. Het hele boekje is doordrenkt van rare eetgewoonten of vreemde recepturen, maar ook, en dat is misschien nog belangrijker, van heerlijke foto's met die geweldige retro-look.
In this book the Dutch eatinghabits from around the '50 (but I am not entirely sure, because I count myself lucky to be spared from these "memories" this book tells us about). There are photographs of utensils and ads for foods, tools (for example to make jam with) or entire stoves. The entire book is full of strange eatinghabits or odd recepties, but also, and that might be even more important, of photographs that have this magnificent retro-look.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen