vrijdag 23 maart 2012

Naakt

Als je met je neus in een fantasiewereld zit zijn er een aantal dingen die je wel moeten opvallen. Tovenaars hebben bijvoorbeeld altijd een lange grijze baard (behalve in Harry Potter), slechterikken hebben altijd littekens, het liefst midden over het gezicht en vrouwen hebben altijd te weinig kleding aan. En dat laatste, dat irriteert. Want het is vaak helemaal niet nodig om zo weinig kleding aan te hebben. Het is nog minder nodig om borsten zo ver op te duwen dat ze zo aanwezig zijn dat het lijkt alsof ze allebei een eigen persoonlijkheid zijn.
Het is bovendien ook nog eens oneerlijk. Want als je zo weinig kleding aan mag, zijn er ook maar weinig delen van je lichaam die beschermd zijn. Zo hebben sommige mannelijke fantasy-figuren hele harnassen om zichzelf te beschermen, tot aan de het punt waarop ze meer robot dan persoon zijn. Voor een vrouw is deze nuttigheid een onbereikbare luxe. En daar kan ik boos om worden. Niet alleen worden wij, als vrouwelijke helft van de mensheid gereduceerd tot een sekssymbool, we worden ook nog eens niet serieus genomen. Zelfs vrouwen die stoer doen, door met een of ander geweer te zwaaien dat ongeveer zo groot is als zijzelf, is het kennelijk te veel moeite om er wat bescherming overheen te gooien.
In mijn hoofd zie ik dan zo'n gespierde robot naar haar toe lopen, zijn helm afzetten, glimlachend haar geweer afpakken en met een diepe, mannelijke stem zeggen: zo kippetje, nu hebben we wel weer genoeg gespeeld. Neukuh?



Nu had ik het slechts seksistisch gevonden als ik zou weten dat het nerdy geeks zijn die dit soort personages bedenken en nodig hebben om (verborgen) seksuele fantasieën tot uiting te brengen. Dat is gewoon schattig en helemaal niet zo erg. Maar dat is niet zo. Het zijn ook de vrouwen (meisjes is misschien een beter woord) die dit helemaal te gek vinden. En niet alleen dat: ze kleden zich ook zo. Google eens op cosplay of op cosplay girl en het naakt vliegt je om de oren. Het maakt niet uit of het stoer is of schattig, het moet allemaal sexy en dat kan alleen door een hele hoop naakt.
Ik hoop, maar ik weet dat dat ijdele hoop is, dat deze vrouwen zich schamen. Óf, dat de mannen ook eens wat uittrekken.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen