zondag 26 februari 2012

Show n tell: Sockblank en sokken

Op Ravelry ben ik lid geworden van de Dutch Dyers groep. Elke maand doen ze daar een DAL (dye along). In januari stond de techniek verven door middel van een sockblank centraal. In principe brei je je sokkenwol, dubbeldraads op een dikke pen tot een simpele, rechthoekige lap. Deze lap ga je dan verven. Opgedroogd en uitgehaald kan je de wol dan vervolgens breien. Het voordeel van op deze manier verven is dat de verf beter kunt manipuleren om zo prachtige effecten te krijgen. Steepjes bijvoorbeeld. Ik had hele mooie resultaten gezien  en werd dus enthousiast om mee te doen. Ik kreeg al een idee hoe ik het dan zou willen aanpakken en ging snel aan de slag.

At Ravelry I joined the Dutch Dyers group. Every month there is a DAL (dye along). In january the central theme was: dying a sockblank. You knit your wool with a double thread on a large size needle in a simple rectangular blank. This blank will be painted. Once dried and pulled out again you can knit your socks. Dying in this way gives the opportunity to manipulate your paint better and so create very beautiful effects, such as stripes. I had seen very beautiful results and so got very enthousiastic to join. I soon got an idea of how I wanted to handle everything and started quickly. 

Het resultaat: de blank

En toen begon ik met breien. En wat ik in mijn hoofd had, gebeurde niet. Ja, uiteindelijk wel. Maar zo laat. Door het schuine blauw/paarse vlak wilde ik strepen krijgen die steeds dikker zouden worden. Aan het puntje had ik echter een aantal toeren waar helemaal geen blauw zat. En dat resulteerde er in dat ik bijna het gehele been kon breien, zonder ooit blauw tegen te komen.

And then I started to knit. And what I had thought of making, didn;t happen. Yes, eventually. But very late. By the slanting blue/purple part I wanted to create stripes that would increase in thickness. At the point of the blank I left some rows that didn't have blue at all. The result: during almost the entire leg-part of the sock, I knit without ever getting any blue.
Het resultaat: de sok


Ach uiteindelijk ben ik toch best tevreden met het resultaat. En  ze zitten weer super.

Ah well, in the end I still am rather satisfied with the result. And they fit perfectly. 


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen