dinsdag 10 januari 2012

2012

Tja, het is al 9 dagen het nieuwe jaar. Officieel mogen nieuwjaarswensen niet meer uitgewisseld worden. De drie wijzen uit het oosten (vier in het geval van mijn bij elkaar gesprokkelde kerststal) zijn allang bij Jezus in de stal langs geweest om hun waardevolle geschenken af te geven en al lang weer op weg naar huis. De eerste kerstboom ophaal ronde is al geweest. De overige kerstbomen liggen nog triest op straat. Troosteloos en afgedankt. Ook bij ons is de kerststemming inmiddels zo goed als over. De nachten zijn donker, maar niet koud. Het gevoel dat de winter er aan komt is al lang geweken. Op 2 januari ontdekte ik de eerste voorjaarsbollen die al dapper hun groen boven de grond hadden geduwd. Die winter, die komt niet meer. En dus besloot ook onze kerstboom het op te geven. Op regelmatige intervallen horen wij een geroezel uit de hoek komen en wordt de grond onder de boom ietsjes groener. De ballen vallen spontaan mee naar beneden, als een gezamenlijk protest. Het is op. Het komt niet meer. De takken hangen, soms al helemaal kaal. De stam zakt steeds verder weg, de boom staat steeds schever.

Onze boom is het perfecte symbool van de manier waarop ik mij elke keer weer voel met de jaarwisseling. Moeite met loslaten. Een nieuw begin, is tegelijkertijd het wegdoen van iets ouds. Het oude jaar was vertrouwd, zo aan het einde wist je precies hoe het er uit had gezien. Een nieuw jaar, een nieuw begin is 365 dagen waarvan je niet weet hoe die er uit gaan zien. Vol met verwachtingen. Van mij, van anderen over mij. Vol met leuke dagen, vol met geen leuke dagen. Het nieuwe jaar geeft mij, nog sterker dan alle andere dagen in het jaar het gevoel van een onbestuurbare boot in het midden van een dikke mist. En ik probeer om me vast te houden aan datgene wat ik heb en wat ik koester. En tragisch genoeg is de kerstboom daar een onderdeel van. En juist die kerstboom zou zes dagen daarna het huis uit moeten.

Twee jaar geleden weigerde ik. Hij bleef staan, ergens tot in februari. Daarna gaf hij het op. Dit jaar heeft de kerstboom het eerder op gegeven. En zal ik er ook aan moeten: het nieuwe jaar is nu echt begonnen.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen